Menu
Amsterdam / Nieuws / Reizen / Steden / Zakenreis

Treintickets naar Antwerpen en Brussel duurder door Fyra

De Fyra Amsterdam – Brussel, die per 9 december het stokje overneemt van de Benelux, wordt aanzienlijk duurder dan de Benelux. Zo gaat een voltarief enkeltje Amsterdam – Brussel straks geen € 40,40 kosten, maar € 54. Dat blijkt uit per ongeluk gepubliceerde tarieven op de website van de Belgische spoorwegen (NMBS), opgemerkt door Treinreiziger.nl. De tarieven zijn inmiddels weer van de website verwijderd.

Fors duurder
Op één dagje heen en weer van Amsterdam naar Brussel? Dat kost nu nog € 51,80. Een flexibel dagretourtje gaat met de Fyra gaat € 108 kosten. De Fyra is echter wel bijna een uur sneller dan de huidige Benelux.
Tussen en Rotterdam – Antwerpen is de prijsstijging nog hoger; op dit gaat een flexibel dagretourtje 70 euro kosten, tegenover nog geen 25 euro nu (superdagretour; geldig na 9:00 uur). Opmerkelijk, want de Fyra levert tussen deze steden minder tijdwinst (half uur).

Vroegboeken
Vroegboekers kunnen echter al voor 25 euro een enkele reis boeken van de Nederlandse naar de Belgische hoofdstad. Van Rotterdam naar Antwerpen gaan de goedkope treintickets 20 euro kosten. De ervaring bij Thalys, ICE en Eurostar leert dat deze goedkope treintickets echter snel uitverkocht zijn. Bovendien kan de reiziger dan alleen gebruik maken voor de specifieke trein waarvoor hij gereserveerd heeft. Vanaf eind oktober kunnen reizigers via internet een treinticket voor de Fyra kopen.

Horloge kijken
Rover is niet blij met de nieuwe tarieven. “Als er een nieuwe snelweg open gaat hoef ik daar toch ook niet voor bij te betalen?” aldus de zegsman tegenover het Financiële Dagblad. Ook hekelt hij dat reizigers straks moeten reserveren voor een trein. “Als je straks zit te eten in Antwerpen moet je dus de hele tijd op je horloge kijken of je niet je trein gaat missen. Nu kan je met je kaartje gewoon een latere trein pakken. Straks niet meer.”

Minder treinen
Daarnaast dreigen er tussen Amsterdam en Brussel minder treinen te gaan rijden, zo blijkt uit een analyse van Treinreiziger.nl. In de dienstregeling zijn per 9 december 10 Fyra ritten per richting opgenomen, terwijl de huidige Benelux 16 keer per dag rijdt. Zo snel als mogelijk zal de Fyra echter ook 16 maal per dag gaan rijden. Dit is mogelijk zodra er voldoende nieuwe hogesnelheidstreinen (V250) beschikbaar zijn.

Stoptrein
Rover wil dat de Beneluxtrein behouden blijft, maar dat is volgens minister Schultz van Infrastructuur en Milieu onmogelijk. Reizigers die straks zonder toeslag willen blijven reizen, zijn per 9 december aangewezen op de stoptrein Roosendaal – Antwerpen en zullen zo’n 20 minuten langer onderweg zijn. Zo zal een reis Rotterdam – Antwerpen zonder Fyra straks 1 uur en 28 minuten gaan duren, tegenover 65 minuten nu. De duurdere Fyra zal in 38 minuten van Rotterdam naar Antwerpen snellen.

Bron: Treinreiziger.nl