Rubriek

Branche

Rubriek

Bij het starten van een eigen bedrijf is er een aantal zaken waar je op moet letten. Heb je bijvoorbeeld een product of dienst in de verkoop dan is het belangrijk om de juiste doelgroep te bepalen én te bereiken.

In het begin lijkt dat misschien wat lastig, maar als je je er even in verdiept kom je er al gauw achter dat je met de juiste tools en kennis al snel heel ver komt. Zo helpt een sterk zoekwoordenonderzoek bijvoorbeeld al om je doelgroep te bereiken. In dit artikel lees je enkele tips waarmee je direct kunt beginnen. 

Doe onderzoek en durf te specificeren

Wat je in ieder geval moet onthouden, is dat je doelgroep onmisbaar is voor het bestaan van je bedrijf. Zonder doelgroep, en dus zonder publiek, verkoop je je producten en/of diensten niet. Je kunt ervoor kiezen om een online marketing bureau in te schakelen om je doelgroep te bepalen. Daarbij is het aan te raden om ook zelf op de hoogte te zijn van wat tips en tricks. Voordat je een product of dienst in de verkoop gooit, weet je al goed wat je precies gaat verkopen. 

Vervolgens is het de vraag of er interesse in is en wie dat dan precies zou zijn. Je kunt altijd beter voor een specifieke doelgroep gaan dan voor een willekeurige grote groep kiezen. Oftewel: durf te specificeren en te kiezen in je onderzoek, hoe lastig dat als startende ondernemer misschien ook is. Hierbij is het nodig om te segmenteren en te selecteren zodat je een waardevolle groep mensen overhoudt.

Zoekwoordenonderzoek helpt bij doelgroep bepalen

Wat hierbij goed kan helpen, is een sterk zoekwoordenonderzoek. Met behulp van een zoekwoordenonderzoek krijg je op een inzichtelijke en toegankelijke manier een kijkje in jouw online kansen. Dat betekent dat je ook direct ziet en weet wie je doelgroep is. Hoe dat precies zit? Simpel: achter iedere zoekopdracht in de zoekmachine zit iemand met een bepaalde behoefte. Hij of zij is op zoek naar een product of dienst en komt met behulp van zoekwoorden uit op jouw website.

Ben je bijvoorbeeld op zoek naar locaties voor congressen dan is de kans groot dat je op deze website uitkomt. Voor iedere branche geldt dit zo, mits er voldoende en goed aan SEO is gedaan. Daarbij kan een online marketing bureau je helpen. Op deze wijze krijg je op een redelijk eenvoudige manier een goed inzicht in wie je belangrijkste doelgroep is en wat hun behoefte is. Daar kun jij de SEO van je pagina of website weer op aanpassen om op die manier nóg meer klanten te trekken.

Kies voor online kanalen waar jouw klanten zijn

Weet je eenmaal wie je doelgroep is en waar ze op zoeken? Dan is het tijd om online kanalen in te zetten om je doelgroep zo goed en snel mogelijk te bereiken. Tegenwoordig zijn er diverse kanalen te vinden op het internet via waar je klanten kunt trekken en benaderen. Het is afhankelijk van de branche waarin je werkt en van hoe je tone of voice is voor welk kanaal je gaat. Voor het ene bedrijf zal Facebook bijvoorbeeld goed werken, terwijl een ander bedrijf liever voor Instagram gaat.

Op het moment dat je een kanaal gevonden hebt waar jouw klanten te vinden zijn (of waar potentiële klanten te vinden zijn) moet je ook nog eens weten hoe je het beste met zo’n medium aan de slag kan gaan. Op zowel Facebook als Instagram vind je verschillende (betaalde en onbetaalde) tools om mensen te bereiken. Verdiep je daarin om de aandacht van je doelgroep te krijgen of schakel een online marketing bureau hiervoor in.

Zorg voor pakkende content in tekst en beeld

Tot slot is het natuurlijk van groot belang om je klant te bereiken met een bepaalde boodschap. Daarom moet je goed kijken naar de inhoud van de content die je verspreidt via geselecteerde kanalen voor jouw doelgroep. Je boodschap moet in ieder geval de aandacht trekken en het liefst een trigger meegeven. Het zou natuurlijk het allermooist zijn wanneer je doelgroep actie onderneemt op basis van de boodschap met als uiteindelijke doel een product of dienst kopen bij je bedrijf.

Of misschien wil je wel dat je doelgroep je blog leest of je gaat volgen via een social media kanaal. Wat je doel ook is, zorg er in ieder geval voor dat je opvalt. Afhankelijk van de doelgroep die je hebt, kun je bijvoorbeeld kiezen voor videomarketing waarbij je met video’s je doelgroep bereikt. Of ga voor pakkende blogs met leuke tips en tricks waarin een call to action niet mag ontbreken. Kom je er niet helemaal uit? Kies er dan voor om de expertise van een online marketing bureau in te schakelen.

Dat webwinkels kunnen uitgroeien tot miljoenenbedrijven, dan is al door meerdere webwinkels bewezen. Denk bijvoorbeeld eens aan Bol.com, die in 2016 meer dan 1 miljard euro omzet wist binnen te vissen. Het kán dus wel, maar het gaat helaas niet vanzelf. Een grote kans die veel ondernemers met een webshop nog laten liggen is wel affiliate marketing, waarmee veel extra bezoekers naar de webwinkel kunnen worden getrokken. Daarnaast worden de sociale netwerken ook nog te veel vergeten en zijn webwinkels vaak te afstandelijk.

De kracht van affiliate marketing
Affiliate marketing kan je veel opleveren als je voldoende aandacht besteed aan het maken van bewuste keuzes. Er zijn tegenwoordig eindeloos veel mogelijkheden als het gaat om affiliate marketing, maar toch laten veel webwinkeleigenaren deze opties nog links liggen. Heb jij bijvoorbeeld al eens nagedacht om je aan te sluiten bij het meest uitgebreide en meest succesvolle affiliate marketingnetwerk dat ons land rijk is? Het is absoluut aan te raden. In de praktijk levert het je altijd meer op dan dat het je kost en dat is uiteindelijk het doel.

Social media aanspreken
Social media sites gaan jaarlijks een steeds belangrijkere rol spelen voor bedrijven. Webwinkels die zich dagelijks vertonen op de sociale netwerken halen hier veel voordeel uit. Je kunt hierbij denken aan actieve bedrijfsaccounts op bijvoorbeeld Twitter, Facebook en Instagram, maar natuurlijk ook aan sterke campagnes op de sociale netwerken. Uit onderzoek is gebleken dat de doelgroep van werkelijk iedere branche in Nederland aangesproken kan worden via social media. Maak hier dus slim gebruik van en zorg dat je erbij bent.

Zorg voor betrokkenheid
Te weinig webwinkels besteden aandacht aan het betrekken van de prospects en klanten bij de webwinkel. Er zijn tegenwoordig zo veel webwinkels online dat consumenten waarde gaan hechten aan de service, de uitstraling en de waardering die zij krijgen van de webwinkel. Het is zo dat webwinkels die zichzelf meer laten zien succesvoller zijn. Zo kan er bijvoorbeeld eens per maand een medewerker van de webwinkel worden voorgesteld in een blog op de website of kan de webwinkel eens een kijkje achter de schermen geven middels een bedrijfsfilmpje. Een persoonlijkere benadering zorgt voor meer online succes.

Bill Clinton en Anthony Robbins: stuk voor stuk zijn dit legendarische sprekers met ieder een unieke stijl. Voor de gemiddelde man of vrouw is de impact die deze beroemdheden bij hun publiek bereiken meestal niet helemaal haalbaar. Toch is het met de volgende tips voor iedereen mogelijk om als spreker een boodschap goed over te brengen tijdens een presentatie.

Een spreker die zelfvertrouwen uitstraalt wordt in de regel eerder geloofd dan een onzekere variant. Zorg daarom dat je je goed voorbereid. Wanneer de informatie die je over wilt brengen echt in je hoofd zit, heb je meer ruimte om originele invalshoeken te bedenken. Daarbij kun je als je het onderwerp echt beheerst makkelijker inspelen op de vragen en opmerkingen van het publiek.

Begin ook op tijd met de voorbereiding, zodat je interessant illustratiemateriaal kunt verzamelen. Goed plannen is niet alleen voor de voorbereiding een must, maar ook voor het verloop van de presentatie. Zo kom je niet in tijdsnood tijdens het spreken of vermijd je ongemakkelijke stiltes.

Eenvoud en duidelijkheid zijn belangrijk voor een geslaagde presentatie. Zorg dat je toeschouwers je makkelijker kunnen volgen door aan het begin puntsgewijs het verloop van de presentatie te tonen. Zo zijn ze voorbereid op wat ze kunnen verwachten. Illustraties, statistieken en harde feiten, zoals cijfers maken dat de boodschap beter overkomt bij je publiek.

Bezit je humor dan heb je een streepje voor. Een beetje entertainment helpt om de aandacht van je publiek bij jouw presentatie te houden. Wanneer je niet over de snelle komische talenten van bijvoorbeeld Youp van ’t Hek beschikt, probeer dit dan op te vangen door in alle rust vooraf humor in je tekst of sheets te verwerken. Ook persoonlijke ervaringen werken goed om het verhaal interessant te houden voor je toehoorders.

Zoals al gezegd is zelfvertrouwen een belangrijk gegeven voor een succesvolle presentatie. Oefen daarom vooraf en draag je tekst voor aan bekenden. Kun je geen oefenpubliek vinden, spreek dan jezelf toe voor de spiegel. Sowieso is het goed om de tekst vaker uit te spreken. Je moet namelijk proberen om deze niet voor te lezen, maar uit je hoofd te vertellen aan je publiek. Het beste is als je je kunt redden met spiekbriefjes. En ‘last but not least’, zorg voor een professionele uitstraling met goed passende kleding in de juiste stijl. Zo heb je de meeste kans dat je je op je gemak voelt en je een geslaagde presentatie geeft.

In de wereld van congressen zult u de komende jaren trends zien. Voor u hebben we een lijstje samengesteld met 5 van deze trends.

  1. Integratie.
    De face-to-face beleving zal moeten integreren met de digitale beleving. We kunnen dit ook wel digitalisering noemen. Dit betekent dat als u een congres organiseert, u uw informatie ook digitaal zal moeten aanbieden. Vooral smartphones zijn populair, denkt u bijvoorbeeld aan een app waar de genodigden alle ins en outs van het congres kunnen volgen. Daarnaast zullen de sprekers van uw congres ook online te beluisteren moeten zijn.
  2. Specialisatie.
    Diepgang wordt steeds belangrijker. Een algemeen congres is niet meer interessant, u zal dieper in een onderwerp moeten duiken. Uw congres aanpassen aan de speciale behoeften van uw genodigden. Is uw congres op maat gemaakt, innovatief en uniek? Dan is uw congres geslaagd!
  3. Participatie
    Niet alleen specialisatie is belangrijk, ook participatie wordt steeds belangrijker. Deelnemers willen interactie. Dit is goed te combineren met de digitalisering. Laat de genodigden participeren in de planning, geef ze de mogelijkheid online hun mening/tips te geven. Daarnaast is het belangrijk om in het congres zelf interactiviteit op te nemen. Genodigden zijn niet meer geïnteresseerd in een monoloog, dit kunnen ze namelijk ook op internet wel bekijken.
  4. Outsourcing
    Steeds meer bedrijven gaan over op outsourcing. Dit betekent dat congressen steeds meer in handen liggen van externe bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan verschillende organisatiebureaus. Dit bespaart voornamelijk veel tijd. En tijd is geld, toch?
  5. Design
    Logistiek is altijd belangrijk geweest, maar nu wordt de design van het congres ook steeds belangrijker. Het congres moet een emotionele impact hebben en een merk ondersteunen of zelfs versterken. Een goede logistiek is tegenwoordig niet meer genoeg.

Elke zelf respecterende ondernemer wil dat haar of zijn bedrijf goed bereikbaar is. Door een goede bereikbaarheid hebben klanten een goed gevoel bij je organisatie of onderneming. Steeds meer ondernemers volgen dan ook dit handige pad als het om open communicatie gaat. Met 088 nummers kom je als ondernemer betrouwbaar en netjes over. Sowieso is het belangrijk goed bereikbaar te zijn. Als de eerste stap richting een bedrijf al mis gaat dan is de kans op conversie zeer klein.

Meerdere lijnen zijn mogelijk voor een bedrijf
Wat zeer handig voor een klant en tevens overzichtelijk is zijn meerdere lijnen binnen een organisatie. Elke afdeling van je bedrijf apart bereikbaar is natuurlijk ook voor je personeel erg fijn. Zo komen de juiste vragen bij de juiste afdeling terecht. Hierdoor zal een specialist antwoord kunnen geven op een vraag. Hierdoor zijn niet alleen de lijnen korter, maar ook overzichtelijker voor klanten.

Een eigen nummer wekt vertrouwen

Een eigen nummer wekt vertrouwen en is zeer makkelijk om te onthouden. Met een gemakkelijk en overzichtelijk nummer gaan de klanten je nummer een stuk beter onthouden. Hierdoor zullen ze vaker terugkomen voor een van je diensten of producten. Ondernemingen die alleen een contactformulier op hun website hebben lopen toch echt een stapje achter op degene met een eigen 088 telefoonnummer. Voor klanten komt het goed over dat er een telefoonnummer op de website staat van een bedrijf. 088-nummers zijn ideaal voor bedrijven zonder geografische locatie.

Gemakkelijk proces van aanvragen

Het aanvragen van een 088 telefoonnummer gaat zeer eenvoudig. Tevens zijn de kosten laag van de aanvraag van een nieuw nummer. Deze investering kan dan ook altijd uit als je een bedrijf hebt. Je zult door een bereikbare organisatie een hoop meer klanten vasthouden, maar ook nieuwe richting je bedrijf krijgen.

Utrecht: een populaire stad
Uit onderzoek naar bestemmingen voor zakenreizen bleek, dat Utrecht een van de populairste bestemmingen is. Het ligt mooi centraal in het land, en er is veel te doen om het een bezoek waard te maken. Utrecht is ook voor congressen een goede locatie. Het is voor iedereen bereikbaar, en er zijn veel voorzieningen in de stad zelf om ook de tijd voor en na een congres goed door te kunnen komen.

Een mooie locatie
Voor een goed congres is het belangrijk dat de locatie goed is. In Utrecht zijn er echter meer dan voldoende locaties waar u terecht kunt voor een congres. U kunt uw congres zo op de prachtigste plekken laten plaatsvinden, en dat komt de sfeer en de kwaliteit van de dag vaak ten goede. Ook de geringe reistijd voor veel mensen maakt Utrecht tot een goede plek, en tot slot vindt u er veel hotels zodat de bezoekers ook prima in Utrecht kunnen overnachten.

Een succesvol congres
Om uw congres tot een succes te maken, moet er wel aan het een en ander gedacht worden. U kunt vooraf een checklist voor een congres maken, om niets te vergeten.
Belangrijk is bijvoorbeeld dat u een goede cateraar in Utrecht vind, zodat uw gasten goed kunnen eten tijdens het congres. Let daarbij op dat u bijvoorbeeld ook vegetarisch eten aanbiedt en rekening houdt met eventuele voedselallergieën.

Activiteiten in Utrecht
In Utrecht zijn er ook prachtige activiteiten te organiseren rondom uw congres. Er zijn veel musea, kerken en oude gebouwen die een bezoek waard zijn. Uw bezoekers kunnen hierop gewezen worden, zodat het congres voor hen extra waarde kan krijgen. Utrecht is een stad met cultuur en geschiedenis.

Als je wel eens belt met een informatienummer of servicenummer dan ben je het nummer 0900 ongetwijfeld tegen gekomen. Dit is een telefoonnummer waarbij een speciaal tarief wordt gehanteerd.
Het 0900 nummer

Een groot gedeelte van de Nederlandse bedrijven maakt tegenwoordig gebruik van 0900 nummers. Wat heb je ervoor nodig? Deze nummers zijn bedoeld voor zakelijke informatie en diensten. Het zijn alleen bedrijven met een serieus karakter waardoor erotische of amusementsdiensten ze niet kunnen gebruiken. Verder dienen aanbieders van 0900-nummers zich te houden aan regels.
De Kosten

De kosten van 0900 nummer zijn de abonnementskosten en de gesprekskosten. De abonnementskosten variëren per provider maar zijn gemiddeld 45 euro. Afhankelijk van het beltarief dat je wilt hanteren worden de gesprekskosten berekend.

Bij het bepalen van het beltarief moet je rekening houden met het doel van een organisatie. Als je een lager beltarief hanteert dan is dit zeer klantvriendelijk. Wil je liever iets meer winst halen uit de gesprekken dan kun je beter een hoog beltarief hanteren.

De autoriteit consument en markt is de organisatie die controleert op een aantal dingen. Bij publicatie van een 0900 nummer moet je het tarief vermelden, vaak zie je dit in kleine letter staan. Is het beltarief hoger dan 15 cent dan moet er een maximum per gesprek worden vermeld.
Waarom een 0900 nummer

De voordelen van een 0900 nummer zijn:

  • Het bedrijf krijgt een landelijke uitstraling
  • Het bedrijf bepaalt zelf het beltarief wat de beller betaalt
  • Het bedrijf biedt extra service aan de klanten
  • Het bedrijf zal beter bereikbaar zijn

0900 nummers kunnen niet vanuit het buitenland worden bereikt. Een professionele organisatie zal naast een 0900 nummer altijd een gewoon telefoonnummer hebben.

 

Bron foto: www.contactcare.nl

 

Op de jaarlijkse ranglijst Internationale Congresdestinaties van de International Congress and Convention Association (ICCA) staat Nederland voor het tweede achtereenvolgende jaar op de negende plaats; in 2012 met 315 internationale meetings, in 2011 met 291.

BINNEN EUROPA ZESDE POSITIE
Eric Bakermans, Manager Meetings & Congressen van NBTC Holland Marketing: “Ondanks de groeiende concurrentie heeft Nederland –wereldwijd- haar plek in de top 10 weten te behouden. Dat is goed om te zien maar misschien nog belangrijker zijn onze directe concurrenten in Europa. In vergelijking met Europese bestemmingen nemen we, ook dit jaar, een zesde positie in. Dit toont aan dat onze inzet op de internationale congresmarkt werkt.”

FOCUS OP TOPSECTOREN
De focus van NBTC ligt op congressen die één of meerdere raakvlakken hebben met de door de overheid benoemde topsectoren zoals water, lifesciences, logistiek en agrofood. Dit zijn onderwerpen waar Nederland een naam heeft hoog te houden en waarin bedrijfsleven, wetenschap en overheid gezamenlijk willen investeren. “Congressen op deze vakgebieden dragen bij aan de internationale marketing en branding van Nederland. In 2012 bezochten zo’n 200.000 internationale congresgangers  ons land en dat is goed voor een economische waarde van zo’n 195 miljoen euro”, aldus Bakermans.

Congres organiseren?

Amsterdam barstte uit haar voegen op 30 april jongstleden. Feestvierders, hulpdiensten maar vooral ook veel (inter)nationale pers was aanwezig op deze bijzondere Koninginnedag. Beurs van Berlage bediende al deze groepen maar kreeg vooral aandacht als het officiële internationale perscentrum. Ongeveer 1.100 journalisten registreerden zich en maakten gebruik van de speciaal ingerichte persruimte in de Effectenbeurszaal. Via twaalf schermen werden de live videobeelden vertoond om iedereen op de hoogte houden. Journalisten verwerkten alle informatie, deden verslag, filmden, interviewden en zendden alles via het glasvezelnetwerk de hele wereld over.

Opening perscentrum: ‘alles is perfect geregeld’
Na wekenlange en intensieve voorbereiding samen met de Gemeente Amsterdam, RVD, Politie en verschillende persdiensten werd op 28 april het internationale perscentrum geopend door een gerespecteerd gezelschap. Minister-president Rutte, burgemeester van der Laan, Eerste Kamervoorzitter de Graaf en Grootmeester Hennis van het Koninklijk huis gaven het startsein voor de feestelijkheden. Het perscentrum was voorzien van grote lounge, honderden werkplekken, live videostream van gebeurtenissen in de stad en gratis WiFi glasvezelverbinding. “Alles is perfect geregeld. Het eten, de internetverbinding, de banken om te loungen: het is heel prettig werken hier!” aldus de enthousiaste Argentijnse journaliste Losada tegenover het AD. Iets verderop vertelde Eelco Bosch van Rosenthal voor het NOS Journaal ondertussen over 23 politiescenario’s.

Politie verzamelplaats en uitvalsbasis
Naast internationaal perscentrum was de Beurs van Berlage ook de verzamelplaats en uitvalsbasis voor alle politieagenten die werkzaam waren in het drukke centrum. De Grote Zaal was ingericht als groot personeelsrestaurant, ontspanningsruimte en briefinglocatie. Een groot scherm met live beelden vanuit de stad hielden de duizenden agenten op de hoogte van wat er op dat moment gebeurde. Gelocaliseerd midden in het historische centrum tussen het Amsterdam Centraal Station en de Dam. Goed bereikbaar voor voertuigen en voorzien van glasvezel internet was Beurs van Berlage de uitgelezen locatie volgens de politie Amsterdam-Amstelland.

Publieksfunctie
Naast deze twee officiële functies was de Beurs van Berlage ook toegankelijk voor het publiek. Het Beurs van Berlage Café aan het Beursplein kon het aantal bezoekers op een gegeven moment bijna niet meer aan. Bedrijfsleider Jan Plat: “het Café stroomde snel vol, het mooiste om te zien was dat mensen echt verrast waren door het interieur en blij waren even te kunnen zitten na het lange wachten op de Dam”. Daarnaast waren de tentoonstellingen “Van Gogh; My Dream Exhibition” en “Onze Koningin” ook geopend.

Vergaderen in Amsterdam

Inspirerende Vergaderlocatie in Noord-Holland
Station Bloemendaal is een inspirerende plek voor vergaderingen, kleine conferenties, presentaties, trainingen of een exclusive “private diner” met een topkok. Laat u inspireren en kom met uw zakenrelaties of collega’s naar deze unieke locatie!

Kleinschalig en Karakteristiek
Onze inspirerende vergaderlocatie heeft een kleinschalig karakter en ligt vlakbij Schiphol en Amsterdam. We zijn gevestigd in een voormalig stationsgebouw uit 1903 met 2 keer per uur een rechtstreekse verbinding met Amsterdam CS, Haarlem en Uitgeest. Komt u met de auto? Voor de deur parkeert u gratis. De verschillende ruimtes zijn zeer geschikt voor vergaderingen, opleidingen, trainingen en recepties.

Bagageloods
Onze grootste ruimte was vroeger het bagagedepot, maar is nu uitermate geschikt voor workshops, vergaderingen, presentaties en kleinschalige seminars. In theateropstelling kan het maximaal 60 deelnemers huisvesten.

Bij vergaderingen kunt u zitten aan onze boomtafel met een kleinere groep. Uiteraard staat het u vrij om de opstelling naar uw wensen in te richten. Het depot is standaard voorzien van een beamer met scherm, een Nespresso-apparaat , de nieuwste hightech geluidsapparatuur, flipover en gratis draadloos Internet.

Wachtkamer 1e klasse
In de oorspronkelijke Wachtkamer voor de Eerste Klasse kunt u in stijl vergaderen. Deze ruimte is geschikt van 4 tot 10 personen. De Wachtkamer 1e Klasse is standaard voorzien van een beamer met scherm, een Nespresso-apparaat, flipover en gratis draadloos Internet.

De Lounge
In het midden van het stationsgebouw bevindt zich de Lounge. Een tijd geleden was hier het loket om een kaartje te kopen. Deze gezellige knusse ruimte heeft een open haard en is modern ingericht en voorzien van allerlei faciliteiten.

Er is een geluidsysteem aanwezig (cd, dvd, usb, mp3-speler). Verder hangt er een flatscreen aan de muur als televisie of voor presentatiedoeleinden, een Nespresso-appartaat en kunt u gebruik maken van onze gratis WiFi.