Category

Nieuws

Category

Maar weinig mensen weten hoe het precies zit als je voor je werk veel op pad bent in relatie tot wat aftrekbaar is. Soms gaat het hierbij over bedragen tussen de duizend en vijfduizend euro.

Bonnetjes bewaren


Voor de duidelijkheid; de reis- en verblijfskosten zijn slechts deels aftrekbaar. Als leidraad geldt dat alle kosten die benodigd zijn voor de uitoefening van je onderneming aftrekbaar zijn. Interessant natuurlijk, omdat aftrekbare kosten de winst uit de onderneming verlagen. Hoe lager de winst, des te minder aan inkomstenbelasting je hoeft te voldoen. Je dient de kosten wel aan te tonen en dus dienen bonnetjes te worden bewaard en moeten ze stuk voor stuk verwerkt worden in de winstberekening en aangifte inkomstenbelasting. Reis en verblijfskosten zijn kosten voor onder meer vluchten, openbaar vervoer, taxi’s, gebruik van een eigen auto of een vierwieler van de zaak, maaltijden en overnachtingen.

Slechts gedeeltelijk aftrekbaar


Er gelden beperkingen wat je af kunt en mag aftrekken, omdat uitgaven voor deze kosten volgens de wet voordelen in de privésfeer kunnen opleveren. Die beperkingen zijn geldig voor de inkomstenbelasting, maar ook voor de omzetbelasting. Voor deze belastingen gelden in samenhang weer hele andere regels. Volgens de wet mag een ondernemer die zakelijke kosten maakt, deze slechts gedeeltelijk aftrekken. Dit zijn kosten die je maakt in binnen- en buitenland voor voedsel, drank en genotmiddelen, representatie, congressen, seminars en studiereizen. Je mag slechts dat deel dat boven de 4.500 euro komt aftrekken. Je mag er ook voor kiezen om zo’n 80 procent van al deze kosten af te trekken. ZZP’ers en kleinere bedrijven kiezen hier meestal voor.

Toon het zakelijke karakter aan


Reizen en verblijven zijn niet aftrekbaar boven een bepaald maximumbedrag en boetes zijn al helemaal niet aftrekbaar. Voor reiskosten met een privé wagen mag je ook tot een bepaald maximum aftrekken. De spelregels die je aan moet houden, zijn dat je steeds het zakelijke karakter aan moet kunnen tonen. Vaak is het slim om de auto op de zaak te zetten. De kilometers die je dan maakt kan je ook aftrekken op de zaak. Vaak kan dit een groot deel van de kosten schelen en hier hangt uiteraard ook een belastingvoordeel aan. Maar hoe zit het met randzaken bij een auto zoals een verzekering? Een verzekering voor een auto is aftrekbaar wanneer deze zakelijk is afgesloten. Een voorbeeld van een dergelijke verzekering is een zakelijke autoverzekering van Centraal Beheer.

Niet alleen in Egmond aan Zee, ook landelijk en internationaal is Hotel Zuiderduin een begrip als het gaat om een aangenaam verblijf voor uw congres op een schitterende locatie.
Dat verblijf is nu nog aangenamer: zo ongeveer de gehele congreslocatie heeft een make-over ondergaan.

Hotel Zuiderduin heeft ervoor gezorgd dat zowel grotere groepen als kleinere gezelschappen zich hier erg prettig kunnen voelen. Groepen die komen voor een congres kunnen zich effectief scheiden van de toeristen.” Een voorbeeld: deelnemers aan een groot congres kunnen gebruik maken van een gescheiden deel van het parkeerdek, binnenkomen via een ‘eigen’ ingang en inchecken bij een aparte balie waarachter de organisatie een eigen tijdelijk secretariaat kan inrichten. Het congres zelf kan plaatsvinden in één van de grote plenaire zalen. Natuurlijk zijn er bij de zalen ook breakout-ruimtes, maar een pauze of kort overleg kan ook plaatsvinden in één van de prachtig vernieuwde lounges.

Uitstraling

Hotel Zuiderduin was al klaar voor zowel de particuliere als de zakelijke bezoeker, maar de volledige make-over zorgt ervoor dat de uitstraling van de openbare ruimtes meer dan prachtig geworden is.

“De eerste indruk voor uw congresdeelnemers ? Natuurlijk is het pand op zich al opvallend, maar als de deelnemers die binnenkomen nu de lounge zien, is hun eerste reactie vaak : wow!
Dan begint het verblijf toch al goed? En als ze dan zien dat zowel de zalen als het restaurant ook volledig gemoderniseerd zijn, hebben ze een complete beleving. En dat mag je toch ook verwachten van een ambitieuze congreslocatie?

www.zuiderduinzakelijk.nl

Het registreren van een merknaam is alleen belangrijk wanneer je een speciaal product op de markt brengt, toch? Hoewel veel ondernemers dit denken, is niets minder waar. Een merk registreren is namelijk ook ontzettend belangrijk in andere dienstverlenende sectoren. Waarom dit zo belangrijk is, leggen we je graag uit.

1. De handelsnaam biedt geen bescherming

Nu heb je natuurlijk allang met glazen champagne geproost na je inschrijving bij de Kamer van Koophandel. En hoewel dit een ontzettend mooie stap is, biedt dit je helaas niet de bescherming die jij als evenementenorganisator nodig hebt. Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel beschermt namelijk je bedrijfsnaam (op lokaal niveau), maar niet de specifieke producten of diensten (dat geweldige evenement of congres) die jij levert. Om je merknaam ook veilig te stellen wanneer het om je diensten gaat, is het belangrijk je merk te registreren.

2. Het verhoogt je vindbaarheid

Zeker wanneer we spreken over evenementen of congressen is niet alleen de locatie, maar ook zeker je vindbaarheid essentieel. Wanneer jij actief bezig bent met het promoten en in de markt brengen van jouw evenement, is het natuurlijk wel belangrijk dat jij de enige bent die onder deze naam levert. Wanneer ook andere partijen (via Google of social media) te vinden zijn op jouw bedrijfsnaam, is de kans groot dat je hierdoor allerlei aanmeldingen kwijtraakt aan je directe concurrenten. Dit maakt het niet alleen moeilijker om je reputatie te hanteren, maar het kost je ook nog eens een flink aantal inkomsten.

3. Het beschermen van je logo

Hoeveel mensen zouden Coca Cola drinken wanneer Pepsi hetzelfde logo had? De strijd is meer dan eens tussen de merken gevoerd, en iemand die eenzelfde logo als jij hanteert kan zomaar met jouw goede reputatie aan de haal gaan. Naast het beschermen van je merknaam is het dus ook belangrijk om je logo te beschermen. Het vergroot je herkenbaarheid bij het publiek, en zorgt ervoor dat jouw grootste concurrent geen verwarring kan veroorzaken met jouw logo, en zijn merknaam.

4. Het verhoogt de waarde van je bedrijf

Ook zeker niet onbelangrijk is het feit dat een merkregistratie de waarde van je bedrijf verhoogd. Je kunt deze registratie namelijk als activa (oftewel bezit) op je balans zetten. De waarde van deze registratie kan vervolgens in de toekomst meegenomen worden bij een eventuele verkoop van jouw onderneming. Daarnaast worden de eventuele kosten die verbonden zijn aan deze registratie natuurlijk als bedrijfskosten gezien.

Heb je een geweldig mooi evenement georganiseerd, en is het tijd om de kaartjes te gaan verkopen? Dan is een goede marketing- en promotiestrategie natuurlijk ontzettend belangrijk. Hoe beter je de marketing en promotie aanpakt, hoe groter de kans is dat jouw evenement binnen no-time is uitverkocht. Met deze handige tips pak jij het goed aan.

1. Schakel direct hulp in

Terwijl jij druk bent met de organisatie van het evenement, is het fijn om een rechterhand te hebben die de promotie van je overneemt. Zo kun jij jezelf concentreren op alle ins en outs van het evenement zelf, en zorgt iemand anders ervoor dat die kaartjes zo verkocht zijn. Een internet marketing bureau weet precies hoe zij dit aan moeten pakken en zorgen ervoor dat je alle ondersteuning krijgt die je nodig hebt. Daarnaast kun je ook in de toekomst veel profijt hebben van deze professionele samenwerking. Zo kun je een zoekmachine optimalisatie laten doen en zo ook na het evenement meer traffic naar je website creëren.

2. Werk aan SEO

Om je evenement zichtbaar te maken is het belangrijk om goed te scoren in de Google ranking. Wanneer je bovenaan de Google zoekresultaten staat is de kans groter dat je evenement uitverkocht raakt.

3. Schrijf blogs en nieuwsbrieven

Een manier om aan deze SEO ranking te werken is door blogs en nieuwsbrieven (of updates) te schrijven over het evenement. Begin hier een paar maanden van te voren mee, en plaats iedere maand een nieuw blog, of een nieuwe update. Niet alleen kom je op deze manier hoger in de Google ranking: je houdt mogelijk geinteresseerden ook nog eens goed op de hoogte van alles wat met je evenement te maken heeft.

4. Gebruik e-mailmarketing

Maak ook gebruik van de mogelijkheden van e-mailmarketing. Door je huidige klantenbestand op de hoogte te brengen van het evenement, en vervolgens tot aankoop aan te zetten, heb je de basis van je kaartverkoop al geregeld. Je mag gerust meerdere mailings sturen met betrekking tot het evenement.

5.De kracht van social media

Deel je evenement (en je blog artikelen over dit evenement) natuurlijk ook zoveel mogelijk op social media. Dit kun je doen via de social media pagina’s van de onderneming, maar natuurlijk ook via je persoonlijke pagina’s. Het kan zomaar eens zijn dat oude kennissen op je privé pagina interesse hebben in kaartjes voor het evenement. Hoe meer (en hoe slimmer) je de promotie voor dit evenement aanpakt, hoe groter de kans op uitverkochte kaartjes.

Heeft u binnenkort een congres gepland staan of bent u van plan om binnenkort een congres te organiseren? Er zijn dan een aantal punten waar u rekening mee moet houden. Het organiseren van een congres brengt vaak hoge kosten met zich mee en belangrijk is dan ook dat u hier voldoende rendement uithaalt en u uw doel bereikt dat u voor ogen heeft met dit congres.

Wat u natuurlijk wilt voorkomen is dat mensen tijdens uw congres een grote hoeveelheid informatie toegediend krijgen en ze aan het einde niet meer weten wat er verteld is en welk verhaal bij wie hoorde. Wanneer dit het geval is dan heeft u de plank misgeslagen en zal het congres hoogstwaarschijnlijk niet het gewenste effect hebben.

Hoe voorkomt u dat uw bezoekers overladen worden met informatie en hoe zorg je er voor dat de bezoeker jouw nog wel onthoudt na het congres. Hieronder een vijftal tips

  1. Plan niet te lange praatsessies. De spanningsboog van de luisteraar is vaak maar beperkt. Onderzoek heeft uitgewezen dat we vaak maar 20 minuten in staat zijn actief te luisteren en informatie op te slaan. Na deze 20 minuten zakt de aandacht weg en slaan we nog maar beperkt informatie op. We adviseren dan ook om de sessies niet langer dan 20 minuten tot maximaal een half uur te laten duren en dan te switchen, qua onderwerk, spreken of locatie.
  2. Begin met de moeilijkere onderwerpen: Aan het begin van de dag is het publiek nog het scherpst. Het is dan ook aan te raden om de dat te beginnen met de wat moeilijkere of ingewikkeldere onderwerpen. Het brein is dan nog niet belast met grote hoeveelheden informatie en dus ook weer beter in staat zaken op te slaan, maar dus ook te begrijpen. Iets wat bij een ingewikkeld onderwerp natuurlijk van belang is. Ook biedt u de luisteraar dan nog de kans om bijvoorbeeld vragen te stellen of dit onderwerk gedurende de dag. Vaak zullen de bezoekers de informatie nog even op zich in laten werken bijvoorbeeld tijdens een pauze en het is dan fijn wanneer er dan de mogelijkheid is bepaalde vragen terug te koppelen.
  3. Zorg voor een interactieve presentatie: Zoals we al eerder in dit artikel aangaven vindt een bezoeker het erg lastig om alleen maar te luisteren. Een andere manier om verslapping in aandacht te voorkomen is om de presentatie interactief te maken. Laat de luisteraar bijvoorbeeld stemmen over bepaalde onderwerpen. De bezoeker zal dan meer betrokken zijn bij het verhaal en hier door de vertelde boodschap ook  beter opslaan.
  4. Las voldoende pauze momenten in: Ook al worden bovenstaande punten in acht genomen dan nog kan de spanningsboog niet onbeperkt opgerekt worden. Het brein moet ook even de kans krijgen om weer tot rust te komen en de ontvangen informatie te verwerken. Een pauze moment is hiervoor ideaal. Even de gedachten weer op 0 zetten met een drankje en een hapje. Ook voeding kan weer zorgen voor extra energie voor de volgende sessie.
  5. Geef de informatie mee naar huis: Om er voor te zorgen dat bezoekers uw boodschap en informatie goed onthouden is het ook verstandig om de belangrijkste punten even op papier mee naar huis te geven. De bezoeker kan het een en ander nog even nalezen en aan de hand van de punten ook zijn of haar geheugen weer even opfrissen. Deze flyers kunt u natuurlijk van te voren laten drukken, zodat ze ook passen bij de huisstijl van uw organisatie en het congres. De Flyers drukken bij Flyerzone.nl is bijvoorbeeld een optie.

Heeft u zelf nog tips om de aandacht tijdens een congres scherp te houden? Mail uw tips naar de redactie van Congres.nl

Ben jij een groot deel van de dag bezig met online gokken? En altijd op zoek naar weer een nieuwe casino bonus? Dan is de kans aanwezig dat je gokverslaafd bent. Waarschijnlijk geef jij niet direct toe dat dit het geval is. Dit is namelijk kenmerkend voor mensen met een gokverslaving. Wanneer je niets doet, wordt het probleem alleen maar groter. Je verliest meer en meer geld en je komt steeds verder in de problemen. Het is dan ook handig om hulp in te schakelen. Zonder hulp blijf jij namelijk doorgaan met online gokken. Je kunt in dat geval naar een verslavingsdeskundige gaan, maar je kunt ook eerst eens een congres over online gokken en de risico’s ervan bezoeken. Waarom dit interessant is? Dat lees je in deze tekst!

Wanneer ben je gokverslaafd?
Een congres over gokken begint vaak met het onderwerp gokverslaving. Vaak wordt de vraag gesteld wanneer je nu eigenlijk gokverslaafd bent. Als online gokker is het lastig om deze vraag te beantwoorden. Vaak erken je namelijk niet dat je zelf te maken hebt met een gokverslaving. Je bent goksverslaafd wanneer je aan niets anders meer kunt denken dan aan gokken. Bovendien gok je het liefst de hele dag door. Dit komt doordat je een bepaalde kick krijgt wanneer je aan het gokken bent. Je lichaam stelt zich hierop in, waardoor het zelfs goed gaat voelen wanneer jij online blijft gokken.

Wie zijn er aanwezig bij een congres over online gokken
Vrijwel altijd zijn er bepaalde gasten aanwezig bij een congres over online gokken. Het verschilt echter per congres wie er aanwezig is. Zo is er vaak een wetenschapper aanwezig. Hij licht aan de hand van afbeeldingen toe wat een gokverslaving met iemands brein doet. Vaak is er ook een verslavingsdeskundige aanwezig. Deze persoon kan vaak haarfijn uitleggen wat veelvuldig online gokken met je doet. Tot slot is er bij een congres over online gokken vaak ook een ex-gokverslaafde aanwezig. Hij of zij kan precies vertellen hoe het voelt om gokverslaafd te zijn. Ook legt deze persoon uit hoe het behandelen van een gokverslaving in zijn werk gaat en hoe hij/zij voorkomt opnieuw verslaafd te raken aan online gokken.

Waarom een congres over gokken bezoeken
Vaak wordt gedacht dat een congres over online gokken alleen maar interessant is voor mensen die ermee te maken hebben. Zo denken veel mensen dat er enkel verslavingsdeskundigen en wetenschappers aanwezig zijn. Dit is echter niet het geval. Ook wanneer jij regelmatig online gokt kan een bezoekje aan zo’n congres zeker de moeite waard zijn. De meeste online gokkers schrikken behoorlijk van zo’n congres. Dat is natuurlijk ook goed, want zo voorkom jij mogelijk dat jij binnenkort ook gokverslaafd bent. Heb jij niets met online gokken? Dan kun je natuurlijk ook gewoon naar zo’n congres gaan. Je steekt er namelijk altijd wel wat van op. Zo is een dergelijk congres bijvoorbeeld ook zeer interessant voor ouders van een kind met een gokverslaving.

 Zelf een congres over online gokken organiseren
Gokken is in een groot deel van Nederland nog een taboe. Het wordt weliswaar steeds meer gedaan, onder meer door modernisering van de Wet op de Kansspelen, maar er wordt vaak niet publiekelijk over gesproken. Daarom zijn er ook nog maar weinig congressen die gaan over online gokken en gokverslaving. Ben jij van mening dat hier meer aandacht aan besteed moet worden? Start dan zelf een congres over online gokken. Voordat je van alles gaat boeken, is het verstandig eerst de interesse te peilen. Zo voorkom je dat je straks een veel te grote of kleine zaal voor jouw congres hebt gereserveerd. Je kunt wat ons betreft beter te hoog inzetten dan te laag, want er is vast en zeker veel interesse in een congres over online gokken!

Ga je een congres organiseren? Een goede voorbereiding is het halve werk! Wij helpen je met een overzicht welke elementen niet mogen ontbreken en welke producten handig zijn voor de dag zelf.

Van briefing tot bewegwijzering
Je hebt het congresprogramma rond, de locatie is geregeld en de planning staat vast: tijd voor de laatste puntjes op de ‘i’. Wat moet er allemaal nog op de dag zelf geregeld worden? Zorg ten eerste voor een goede briefing aan het team voordat het congres begint. Weet iedereen waar hij of zij moet staan? Wie regelt dat mensen een zaal in kunnen? Hoe zorg je ervoor dat alle overgangen soepel gaan? Dit zijn enkele zaken die goed moeten worden besproken vooraf. Zorg daarnaast voor een goede bewegwijzering, zodat het voor bezoekers gelijk duidelijk is waar ze naar toe moeten en waar ze alles kunnen vinden (zalen, toiletten, rookruimtes et cetera).

Onmisbare producten tijdens een congres
Wanneer je een congres organiseert zijn enkele producten onmisbaar. We zetten ze voor je op een rijtje:

  • Beamer en projectiescherm: deze middelen zijn perfect om presentaties in haarscherp beeld te laten zien tijdens een congres
  • Klaptafels: deze soort tafels zijn ideaal voor meerdere doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan statafels voor de borrel na het congres, maar ook aan langwerpige klaptafels om bijvoorbeeld flyers, brochures en ander promotiemateriaal te presenteren
  • De bovengenoemde materialen kan je ook gemakkelijk kwijt in een folderrek of houder. Handig om voorlichtingsfolders of acties in de schijnwerper te zetten
  • Stoelen: ontvang bezoekers of deelnemers aan een congres in comfortabele stoelen, met een maximaal zitcomfort. Zeker wanneer een congres enkele uren duurt is dit essentieel
  • Planbord: een planbord is ideaal op de dag van het congres zelf. Zo kan het hele team waarmee je samenwerkt zien wat de planning is, wat er nog moet gebeuren en wie waar verantwoordelijk voor is
  • Kapstokken en kledinghaken: een garderoberek is zeker voor de grotere congressen ideaal. Werk met een nummertjes systeem, zodat alle jassen gemakkelijk zijn terug te vinden

Bij het organiseren van een congres komt dus nog heel wat kijken. Maar met een goede voorbereiding en de juiste middelen wordt je congres zeker een succes!

Het is nu eenmaal niet de leukste taak van je bestaan als ondernemer, de administratie bijhouden. Helaas maakt dat het niet minder belangrijk. Een goede administratie bijhouden is namelijk niet alleen verplicht, maar kan je ook veel geld en tijd besparen. Informatie is namelijk makkelijker terug te vinden wanneer je jouw administratie overzichtelijk, tijdig en correct verwerkt. Gelukkig hebben we een aantal tips die je kunnen helpen bij het op orde houden van je administratie. Want leuker kun je het niet maken, wel makkelijker.

1. Goede afspraken en structuur
Of je nu een klein of een groter bedrijf bent, een goede administratie bijhouden begint met het maken van afspraken, met jezelf, maar ook met eventuele andere werknemers. Veel rekeningen en facturen zullen binnenkomen via de post of de e-mail. Wanneer dit ook via de mail gebeurt is het van belang om bijvoorbeeld één centraal mailadres in te stellen waarnaar facturen verzonden kunnen worden. Zo houd je alles overzichtelijk en mis je niets. Hetzelfde geldt voor de post. Zorg dat je regelmatig tijd inruimt om je binnengekomen post te behandelen en splits je post aan de hand van wat het inhoudt. Zo bouw je alvast structuur in en kun je beter het overzicht bewaren.

2. de juiste systemen en materialen
Vervolgens zal je deze administratie op een bepaalde manier moeten bijhouden of op moeten slaan. Dit kan digitaal of hardcopy. Officieel is het zo dat je documenten moet bewaren in de vorm waarin je ze hebt ontvangen. Dit is een onderdeel van de bewaarplicht. Dus een digitale factuur dien je digitaal te bewaren en vice versa. Indien je dit niet ziet zitten kun je afspraken maken met de belastingdienst om bijvoorbeeld alles digitaal op te slaan. Om digitaal een administratie bij te houden kun je kiezen voor administratiesystemen. Bewaar je alles hardcopy? Schaf dan een aantal ordners, tabbladen aan. Daarmee kun je de administratie opsplitsen in uitgaande facturen en binnenkomende facturen. Orden deze vervolgens weer op datum of op een tijdvak. Zo kun je alles precies terugvinden en hoef je je niet langer zorgen te maken over het administratieprobleem binnen je organisatie. Verstuur je zelf ook nog per post facturen. Dan is het ook handig om bedrukte Enveloppen te hebben, waarin je de facturen gemakkelijk kunt vesturen.

3. Uitbesteden?
Indien je zelf niet langer in staat bent om je administratie op orde te houden, bijvoorbeeld omdat je bedrijf groeit qua omvang, kan het verstandig zijn iemand anders je administratie te laten doen. Dit kan een administratief medewerker zijn binnen jouw organisatie die je aanneemt en salaris betaalt maar dit kan uiteraard ook een externe organisatie zijn waarvan je een factuur ontvangt. De keuze die je hierin maakt is natuurlijk afhankelijk van persoonlijke voorkeur en de situatie waarin je onderneming verkeerd.

Het goed bijhouden van je administratie vergt dus met name discipline en een stukje orde. Zet daarom zo snel mogelijk de eerste stappen en ga direct aan de slag.  Maak waar nodig ook tussentijds notities, om zo geen zaken te vergeten. Laat notitieblokken drukken, zodat je ook dit netjes geregeld heeft. Hoe langer je het uitstelt hoe groter de stapel administratie wordt en hoe meer onoverzichtelijk alles wordt!

We hebben al een aantal warme dagen gehad en in het verschiet staan er ook weer een aantal mooie dagen aan te komen. Het is heerlijk, dat prachtige weer en iedereen krijgt er energie van. Echter, met warm weer moeten we wel extra letten op legionella besmetting. Dit geldt niet alleen voor thuis, maar ook als je buiten de deur bent tijdens een congres.

Er zijn verschillende oorzaken hoe een legionella besmetting kan ontstaan:

1. Legionella besmetting door opwarming van koud waterleidingen
Legionella besmetting in de koud waterleiding is het meest voorkomende probleem in drinkwaterinstallaties dit komt veel vaker voor als een legionella besmetting in de warm waterleiding. Koud waterleidingen welke worden opgewarmd door een warme omgeving, niet geïsoleerde leidingen of leidingen die te dicht op de koud water leiding liggen. Het is namelijk zo dat legionella bacteriën zich boven de 25 graden prettig gaan voelen en bij 37 graden tot volle bloei komen en zich met een week vermenigvuldigen. Legionella besmetting in warm water leidingen komt dan ook minder vaak voor door hoge temperaturen van het water. Water boven de 55 graden maakt de legionella bacteriën dood, het is dan ook wel van belang dat de boiler goed functioneert en deze temperatuur tot op aan het tappunt naar deze temperatuur kan brengen anders is de warm water leiding ineens een bron voor legionella besmetting.

2. Legionella besmetting door dode leiding stukken met stilstaand water
Indien water stilstaat gaan legionella bacteriën zich rustig verder ontwikkelen tot grote aantallen waardoor er een echte legionella besmetting ontstaat. Maar wat verstaan we onder dode leiding stukken? Dit kan al heel simpel ontstaan als er geen doorstroming van water is dit geldt zowel voor de koud waterleiding als voor de warm water leiding. Ook een dergelijke situatie ontstaan bij een verkeerd weggehaald tappunt, water blijft dan stilstaan en legionella vindt dat heerlijk, let daar dus goed op. Bepaalde tappunten zoals brandslang haspels, gevelkranen en C.V vul-kranen zijn tappunten die uiteraard ook stilstaand water hebben en waar ook een legionella besmetting uit kan voortkomen toch? inderdaad maar voor dit soort tappunten is er een verplichte keerklep nodig, hetende terugstroombeveiliging welke er voor zorgt dat het water van het stilstaande tappunt niet kan terugstromen naar tappunten waar dat een gevaar voor de mens kan zijn denk hierbij aan vernevelende tappunten zoals een douche. Keerkleppen moeten daarom op de daarvoor in de wet aangewezen tappunten aanwezig zijn niet alleen ter preventie van legionella besmetting maar ook voor algehele vervuiling van terugstromend water tegen te gaan.

3. Legionella besmetting door vervuilde leidingen
Drinkwaterleidingen vervuilen met de jaren door kalk en een slijmlaag in de leiding genaamd biofilm. Deze vervuiling met slijmlaag vinden de legionella bacteriën heerlijk om zich in te nestelen en is een voeding voor de legionella. Heeft u een oudere installatie waar een legionella besmetting is geconstateerd, dan kun je er vanuit gaan dat deze biofilm in de leiding aanwezig is. Het met heet water spoelen is dan niet de beste optie. Met heet water spoelen van de drinkwaterinstallatie maakt dat de legionella bacteriën dood gaan maar zorgt ervoor dat de biofilm met andere vervuiling blijft zitten. Het spoelen met waterstofperoxide is dan de beste optie. Strooming verzorgt dit soort spoelingen en zijn een echte aanrader bij legionella besmettingen.

Wat vindt u? Moet er tijdens de warme zomerdagen op congressen extra scherp gecontroleerd worden op legionella besmetting?

Een bedrijfsongeval zit in een klein hoekje. In Nederland raken ruim 600 mensen per dag gewond tijdens het werken. Omgerekend betekent dit ongeveer 230.000 werknemers per jaar. Het soort letsel varieert van kleine verwondingen tot helaas soms zelfs de dood tot gevolg. Welke maatregelen dien je te treffen na een ongeval op het werk?

Risico op letselschade
Als werknemer in de bouwsector loop je het meeste risico om gewond te raken. Bouwvakkers werken doorgaans met grote machines en zware voorwerpen. Ook verrichten ze hun arbeid soms op grote hoogtes. Dit brengt een aanzienlijk risico met zich mee. Jaarlijks lopen er in de bouw een paar honderd medewerkers letselschade op. Ook in de landbouw, visserij en horeca komen veel bedrijfsongevallen voor. Ongeveer 6 op de 100 werknemers liep in 2015 letsel op in bovengenoemde sectoren. Denk daarbij onder andere aan snijwonden, brandwonden of vallen.

Wat je moet doen na een bedrijfsongeval
Tijdens werkzaamheden in de bouw of industrie kan een klein moment van onoplettendheid al letsel veroorzaken. Zo kan het gebeuren dat je hand onder een machinepers terecht komt. Probeer jezelf zo snel mogelijk in veiligheid te brengen en medische hulp in te schakelen. Wanneer je slachtoffer bent van een bedrijfsongeval is het zeer belangrijk om foto’s te maken van je verwonding(en). Ook dien je de namen van eventuele getuigen van het ongeval te noteren. Dit komt namelijk goed van pas om bepaalde kosten vergoed te krijgen.

Verantwoordelijkheid werkgever
Wanneer je letselschade oploopt is de werkgever doorgaans verantwoordelijk. Hij of zij heeft tijdens de arbeidsuren namelijk de verantwoordelijkheid over jouw welbevinden. Een uitzondering kan worden gemaakt wanneer er bij een werknemer sprake is van roekeloos gedrag of opzet. Ook wanneer er sprake is van ‘eigen schuld’ draag je dus geen verantwoordelijkheid voor het ongeval.

Schadevergoeding
Nadat de werkgever aansprakelijk is gesteld, heb je recht op Smartengeld. Denk onder andere een bedrag voor gemaakte kosten en gemiste inkomsten. Ook reiskosten en medische behandelingen komen op de rekening van de werkgever terecht. Wanneer je invalide bent geraakt dienen ook de huishoudelijke hulp en aanpassingen aan je woning vergoed te worden. Door letselschade ben je immers niet meer in staat tot zelfredzaamheid.