Category

Pco

Category

‘2011 geen makkelijk jaar voor Live Communication branche’

Breukelen, 3 mei 2012. De eerste uitkomsten van de CLC-VECTA Branchebarometer zijn vandaag door de vereniging gepubliceerd en daaruit blijkt dat 2011 geen makkelijk jaar is geweest voor de verschillende media binnen de Live Communication branche. De publieksevenementensector heeft het daarbij het zwaarst.

‘Er is gebleken dat er bij onze leden grote behoefte bestaat aan relevante branchecijfers en inzicht in trends en ontwikkelingen. Onze Branchebarometer is bedoelt om precies die informatie te verzamelen en inzichtelijk te maken. We zijn blij dat we vandaag de uitkomsten van de eerste editie kunnen publiceren’, aldus Riemer Rijpkema, directeur CLC-VECTA.

Daling omzetten en bedrijfsresultaten
Van de respondenten gaf 37% aan dat de omzet in 2011 ten opzichte van 2010 is gedaald. 29% zag de omzet stabiliseren en voor 34% geldt dat de omzet (licht) is gestegen. De ontwikkeling van het bedrijfsresultaat vertoont een vergelijkbaar patroon; 43% geeft aan dat het bedrijfsresultaat onder het niveau van 2010 lag, voor 18% is het resultaat gestabiliseerd en 38% noteerde een stijging.

Verwachting 2012
Gemiddeld 45% van de respondenten verwacht dat de economische situatie in 2012 zal verslechteren, hetgeen invloed zal hebben op omzet en resultaat. Bijna de helft (49%) van de CLC-VECTA leden denkt dat de economische situatie zich dit jaar zal stabiliseren, terwijl slecht 6% van de leden optimistisch gestemd is en verwacht dat omzet en resultaat in 2012 zullen groeien.

CLC-VECTA Branchebarometer
De terugkerende Barometeronderzoeken, vooralsnog uitgevoerd onder de leden van de branchevereniging, worden uitgevoerd in samenwerking met met de aan de vereniging verbonden onderwijsinstellingen en onder leiding van de Commissie Onderzoek van CLC-VECTA. Naast de terugkerende vragen met betrekking tot ontwikkelingen en verwachtingen in de branche bevat elke editie een aantal thematische vragen. In de eerste editie betrof dat het gebruik van Social Media.

Complete samenvatting
De uitgebreide samenvatting van het rapport met daarin tevens de onderverdeling per medium/platform is via de website van CLC-VECTA te bekijken.

Op 1 mei jl. is de stichting Maastricht Congres Bureau uitgebreid met een nieuwe participant: Grand Café Maastricht Soiron (Museum aan het Vrijthof). Het totaal aantal participanten komt hiermee op 44.

Grand Café Maastricht Soiron is gelegen bij ’ Museum aan het Vrijthof, in het oude Spaans Gouvernement en is onderdeel van La Bergère Hospitality Group. Op 1 maart jl. opende het Grand Café haar deuren en niet kort daarop volgde het lidmaatschap met het Maastricht Congres Bureau. Directeur Rino Soeters: ‘Grand Café Maastricht Soiron is de jongste telg van onze group. Wij zijn trots dat we op ons Maastrichtse plein, in dit prachtige monumentale gebouw mogen exploiteren. Het Grand Café en de Cour biedt tot 250 gasten de mogelijkheid om in een zeer bijzondere plek samen te zijn. Het is nu al met recht de ontmoetingsplek van Maastricht te noemen’.

Het Maastricht Congres Bureau is blij met de toetreding van Grand Café Maastricht Soiron. Directeur Marcel Knols: ‘We juichen alle nieuwe initiatieven in Maastricht toe en Grand Café Maastricht Soiron is een mooie aanvulling op onze hoogwaardige locaties en services in Maastricht & regio. Met het lidmaatschap krijgt het Grand Café meer bekendheid als zakelijke bestemming en kan zij beter samenwerken met onze partners.’

Het Maastricht Congres Bureau is een stichting die Maastricht & regio in binnen- en buitenland promoot als bestemming voor zakelijke bijeenkomsten. Daarnaast biedt het bureau onafhankelijke informatie, advies en bemiddeling aan mensen die hun congres, vergadering, incentive of zakelijk evenement in Maastricht & regio willen organiseren.

Een overzicht van de aangesloten participanten.

De meeting en evenementenbranche kan zich gaan opmaken voor een positieve boost.

Ruim 300 branchegenoten waren gisteren aanwezig bij de tiende editie van de MPI NL Conference in het prachtige DeLaMar Theater in Amsterdam met het thema Blut…. De mooie verhalen van de sprekers en het fantastische entertainment zorgden tijdens de afsluitende borrel voor veel blije gezichten. De meeste aanwezigen gaven aan gelijk aan de slag te willen met de positieve en inspirerende tips van de keynotespeakers.

Alle lof ook voor Ruben Nicolai, die met groot gemak en veel humor alle programmaonderdelen aan elkaar verbond.

Het organisatieteam bestaande uit Robert Guijt van DeLaMar, Maaike Hamann van de Doelen Rotterdam, Silvia Bruin van Congreslink en Arjen Lemstra van de beurs EvenementContact en Levensgenieters.nl hebben hard gewerkt om het programma zo kloppend te krijgen. Ze werden hierbij goed ondersteund door twee fantastische stagiaires Remy Bloem en Sabine Stalling. Voorzitter van MPI Berend Bouwman gaf te kennen dat dit voor hem de beste NL Conference tot nu toe was.

Het publiek was ook zeer onder de indruk van de podiumpresentatie, verzorgd door Thearent, Livelab en ACS en van de uitstekend op het thema ingespeelde catering van de Borrelfabriek.

MPI wil ook de nog vele andere sponsors bedanken die hier niet genoemd zijn. Zonder hun inzet had deze NL Conference niet in deze vorm plaats kunnen hebben.

MPI gaat snel evalueren om met een plan voor 2013 te komen, wat na zo’n editie zeker een uitdaging wordt voor de organisatie maar MPI Nederland hoort graag wie deze uitdaging aan wil gaan voor 2013!

Het bezoek aan Maastricht & regio door 33 (inter)nationale organisatoren van zakelijke bijeenkomsten Maastricht & regio afgelopen maart tijdens de TEFAF, de grootste antiek en kunstbeurs van de wereld, is zeer goed ontvangen. Het Maastricht Congres Bureau, organisator van deze zogeheten ‘site visit’, scoorde een 9,7 als organisatie en een 9,6 voor het aangeboden programma. ‘Daar zijn we best een beetje trots op’, aldus Tamara Piatkiewitz-Weide, Sales Manager Meetings & Incentives.

Het Maastricht Congres Bureau organiseert, in samenwerking met zijn partners, meerdere malen per jaar site visits. Het effect hiervan is vele malen groter dan bij een ontmoeting van een klant op kantoor of beurs. Genodigden voelen, proeven en zien letterlijk de diverse mogelijkheden op vergader- en incentivegebied. ‘We hebben het bewust tijdens TEFAF georganiseerd om te laten zien hoe een dergelijk groot event de stad positief beïnvloedt’, aldus Tamara. ‘Naar aanleiding van deze site visit heeft een deelnemer laten weten dat hij een duidelijker beeld heeft gekregen voor zijn event van 1.650 personen en zijn er andere deelnemers die ook al offertes bij onze participanten hebben opgevraagd.’ Ze vervolgt: ‘De volgende twee staan alweer op de agenda, tijdens de Vrijthofoptredens van André Rieu en het culinaire festival ‘t Preuvenemint.

Site visits zijn bedoeld om de stad Maastricht en de regio te laten zien aan aanbieders op de vergader- en congresmarkt. Via het Maastricht Congres Bureau bundelen de verschillende MICE partners hun krachten om Maastricht & regio nationaal en internationaal te promoten als bestemming voor zakelijke bijeenkomsten. De planners worden zo in de gelegenheid gesteld de mogelijkheden die de stad biedt zelf te ondervinden en zo staat de regio weer bovenaan hun ideeënlijst als bestemming voor hun zakelijke bijeenkomsten.’

Kijk hier voor een sfeerimpressie van de TEFAF site visit in maart.

Haarlem City Marketing nodigt u graag uit 26 april 2012 uit voor een bijzondere ontmoeting met Haarlem.

‘Ontmoet Haarlem’ is dé dag voor meetingplanners, eventmanagers en directiesecretaresses om kennis te maken met Haarlem en omgeving. City Marketing Haarlem organiseert in samenwerking met HOEZO! Projectmanagement & Congresorganisatie een interessante en inspirerende ‘ontmoeting’. Een ontmoeting met een historische, maar tegelijk ook bruisende stad, waar een twintigtal vergader- en congreslocaties aan of nabij de Grote Markt liggen. Daarnaast brengen we het kwaliteitsaanbod van MICE-locaties in de prachtige omgeving van Zuid-Kennemerland bij je onder de aandacht. Een uniek palet met interessante perspectieven!

De dag begint en eindigt in de grootste congres- en vergaderlocatie van Haarlem, de Philharmonie. Gedurende de dag nemen we je op ludieke wijze mee om de vele mogelijkheden te leren kennen die Haarlem als congres- en vergaderstad te bieden heeft. Te voet, per fiets en over het water!

‘Ontmoet Haarlem’ staat voor kwaliteit, gastvrijheid en diversiteit. Kortom, een uitstekende gelegenheid om de grote verscheidenheid aan locaties, van historisch en monumentaal tot architectonisch en eigentijds, ieder met hun eigen mogelijkheden, in één dag te beleven.

Maar dat is niet alles. Tijdens de workshops en bij alles wat we je deze dag laten zien, proeven en horen is het uitgangspunt om je ideeën aan te reiken die jouw meeting of congres tot een succesvolle ontmoeting kunnen maken. We eindigen de dag met een bier- en wijnproeverij die uitermate geschikt is om te netwerken en nieuwe contacten op te doen.

Laat je verleiden en kom naar ‘Ontmoet Haarlem’!

Ontmoet Haarlem wordt je aangeboden door City Marketing Haarlem.
Hier zijn geen kosten aan verbonden. Meld je aan via www.ontmoethaarlem.nl.

 

 

Op zondag 25 en maandag 26 maart bezochten 33 (inter)nationale organisatoren van zakelijke bijeenkomsten Maastricht & regio. Zij waren uitgenodigd door het Maastricht Congres Bureau, dat TEFAF een uitgelezen moment vond om Maastricht & regio en de mogelijkheden voor congressen en vergaderingen aan hen te laten zien. ‘Maastricht is tijdens zo’n evenement nóg mooier.’

Zondag 25 maart, 11.00u: Tamara Piatkiewitz-Weide verwelkomt 33 (inter)nationale planners van zakelijke bijeenkomsten in Maastricht. ‘Gelukkig hebben ze allemaal hun klok naar zomertijd verzet,’ lacht de sales manager Meetings & Incentives van het Maastricht Congres Bureau, ‘anders hadden ze een mooi tweedaags programma misgelopen.’

De site visit, zoals het tweedaagse bezoek aan Maastricht & regio in vaktermen genoemd wordt, gaat van start. ‘Tijdens de internationale kunst- en antiekbeurs The European Fine Art Fair (TEFAF) is Maastricht & regio nóg mooier. Vandaar dat we blij zijn dat we zo veel gasten mogen verwelkomen voor deze site visit. Uiteraard bezoeken we TEFAF vandaag, maar dat is slechts een onderdeel van het programma. Als de planners morgenmiddag Maastricht verlaten, hebben ze diverse locaties gezien, de sfeer en het regionale eten geproefd en een voorbeeld van een teamevenement beleefd,’ aldus Tamara.

Het Maastricht Congres Bureau organiseert meerdere malen per jaar zulke site visits, in samenwerking met hun partners. ‘Zonder hun medewerking zouden we niet zo’n succesvolle evenementen kunnen opzetten,’ zegt Tamara. Ze vervolgt: ‘er zijn meer dan veertig partners bij onze stichting aangesloten. Het zijn allemaal aanbieders op de vergader- en congresmarkt. Via het Maastricht Congres Bureau bundelen zij hun krachten om Maastricht & regio nationaal en internationaal te promoten als bestemming voor zakelijke bijeenkomsten. Een van die promotiemiddelen is een site visit zoals die van afgelopen zondag en maandag. De planners hebben een hoop mogelijkheden voor congresseren en vergaderen gezien en deze regio staat weer bovenaan hun ideeënlijst voor bestemmingen voor hun zakelijke bijeenkomsten. En daar doen we het natuurlijk voor!’

Afgelopen zaterdag vond wederom een bijeenkomst plaats van de Maastrichtse congresambassadeursclub Amici ad Mosam (Vrienden aan de Maas) tijdens The European Fine Art Fair (TEFAF). 43 deelnemers kwamen in MECC Maastricht bijeen om een lezing bij te wonen, te netwerken en TEFAF te bezoeken. Wethouder Aarts huldigde bovendien een aantal Amici om hen te bedanken voor hun inzet als congresambassadeurs van Maastricht & regio.

De traditie die vorig jaar gestart is, kreeg hiermee afgelopen zaterdag een vervolg. Vier Amici werden door wethouder Aarts gehuldigd met een oorkonde, ondertekend door Burgemeester Hoes, als blijk van waardering voor hun inzet. Alle gehuldigden hebben het afgelopen jaar een congres of wetenschappelijke bijeenkomst(en) in Maastricht & regio georganiseerd. Het kost de initiatiefnemer van een congres veel tijd en energie om een congres goed te organiseren, wat vaak ten koste gaat van de tijd die aan onderzoek kan worden besteed. Vandaar dat de initiators van Amici ad Mosam het belangrijk vinden op een speciale manier aandacht te schenken aan deze ambassadeurs. Immers: wetenschappelijke bijeenkomsten en congressen zijn een belangrijke impuls voor Maastricht & regio, zowel op kennis- als op economisch gebied. Ook voor de Amici is een kwalitatief congres belangrijk: het kan deuren openen bij het aanvragen van subsidies en onderzoeksgelden.

TEFAF

Na het officiële gedeelte werden de Amici getrakteerd op een rondleiding over de TEFAF. Onder leiding van een professionele gids gingen zij langs de pronkstukken van de kunstbeurs. Tijdens een afsluitende borrel was er tevens volop gelegenheid tot netwerken. Al met al dus een zeer geslaagde middag!

Amici ad Mosam

Amici ad Mosam is een congresambassadeursclub die is opgericht om een netwerk en platform te creëren tussen Gemeente Maastricht, Maastricht Health Campus, MECC Maastricht, Maastricht Congres Bureau en academici uit de regio die betrokken zijn bij het aantrekken van (inter)nationale congressen binnen hun vakgebied naar Maastricht. De betrokken partijen proberen op deze manier meer congressen en wetenschappelijke bijeenkomsten te laten plaatsvinden in Maastricht. Men is het er over eens dat Maastricht als congresstad veel te bieden heeft; de prijzen liggen laag ten opzichte van andere congressteden, de kwaliteit van de locaties en de serviceverlening zijn uitstekend. De uitstraling en de gastvrijheid van Maastricht scoren bij de deelnemers hoog.

De winnaars van de Gouden Giraffe, Live Communication Award 2012 zijn bekend. De uitreiking van de Gouden Giraffe vond vanavond plaats in de Amsterdam RAI. Met een flink staaltje techniek zette LiveLAB een interactieve show neer waarmee het presentatieduo MIER de zaal op een informele manier wist te boeien. Dit jaar lijkt te gaan over minder geliktheid en meer improvisatie.

De show was hét schoolvoorbeeld hoe social media geïntegreerd kan worden in live communication. De mensen in de zaal gebruikten veelvuldig Twitter en Facebook en stonden op die manier even on stage. Met een show vol humor en interactie werd het vak professioneel gevierd.

De winnaars van de avond zijn:

Categorie MVO
The Oddshop – De Opkikker van Bas

Categorie Beste Congres
BKB – Conventie van Achlum

Categorie Beste Beursconcept
BrancheContact – EvenementContact

Categorie Beste Deelname
Wink B.V. – Douwe Egberts Festivals

Categorie Creatief
B&S Event Innovators – Do Not Shave

Categorie Effectief
Joffi Events & Communicatie – Achmea 200 Festival

MPI Nederland organiseerde in nauwe samenwerking met MPI UK-Ireland chapter begin deze maand een kijkje achter de schermen van de Olympische Spelen in Londen.

20 Planners en 6 suppliers hadden zich ingeschreven voor het programma en de verwachtingen waren hoog gespannen. Op dag 1 stonden The Brewery and Chelsea FC op het programma. Dag 2 stond in de ochtend in het teken van een bezoek aan Confex en London & Partners. Het middag programma werd verzorgd door een informatieve sessie van MPI UK & Ireland chapter met als onderwerp duurzaamheid. Aan de hand van diverse sprekers werd ons duidelijk dat de Olympische Spelen in Londen zeker de meest duurzame Spelen ooit zullen worden.

De laatste dag van de field trip begon met een enthousiaste Siebe Terbrand, Creative Director Peninsula Festivals. Met veel enthousiasme heeft hij uit de doeken gedaan op wat voor manier hij met de Peninsula Festivals een bijdrage levert aan de opbouw van North Greenwich in 2012 en de daaropvolgende jaren.  Unaniem werd ter plekke besloten om een terugkomweek te organiseren op zijn Oranje Camping. http://www.peninsula-festival.eu/en/what-we-do . Het laatste onderdeel betrof een Olympic Parc tour. Van dichtbij konden de deelnemers ervaren met wat voor typisch Britse degelijkheid, maar bovenal ook snelheid het gehele complex wordt gebouwd.

Terug op het vliegveld werd al snel besloten dat deze field trip een vervolg moet krijgen. Een goed voorbeeld waar dankzij het internationale netwerk van MPI een zeer speciaal evenement kon worden georganiseerd en dat smaakt naar meer!

Het Netwerk Citymarketing Nederland organiseert i.s.m. de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) op 26 april a.s. een tweede bijeenkomst over de uitkomsten van de Citymarketing Monitor. De gegevens daarvan zijn eind 2010 gepresenteerd in een bijeenkomst van het Netwerk in Almere.

Een nadere analyse van de gegevens leidt tot een aantal opmerkelijke conclusies en (schijnbare) tegenstellingen in de opvattingen van diegenen die actief zijn in het werkveld. Eén daarvan betreft de verhouding tussen politieke bemoeienis en de effectiviteit van citymarketing. Voer voor een discussie over de fundamenten van onze sector.

Het programma van deze middagsessie bestaat uit drie delen:
Allereerst lichten dr. Jasper Eshuis, prof. dr. Erik-Hans Klijn en dr. Erik Braun van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) drie bijzondere uitkomsten uit de nadere analyse toe.

Deze worden vervolgens besproken in een paneldiscussie tussen drie ervaren citymarketeers, o.l.v. gastheer en dagvoorzitter Gerben Baaij, directeur van Dordrecht Marketing.

Tot slot worden de drie thema’s o.l.v. één van de wetenschappers en één van de citymarketeers in drie interactieve groepsdiscussies verder met de aanwezigen besproken, ontleedt en geanalyseerd.
Vanzelfsprekend wordt het programma afgesloten met een netwerkborrel.

De bijeenkomst vindt plaats in de middag van 26 april 2012, in Dordrecht. Alle verdere details van het programma, waaronder exacte plaats en aanvangstijd, worden op korte termijn bekend gemaakt.

Noteer de datum vast in uw agenda en schrijf u meteen in via CMM2012@netwerkcitymarketing.nl.
Kosten: € 75 excl. BTW.

Vermeld bij uw inschrijving duidelijk naam, (post)adres en telefoonnummer van de organisatie, en de naam en mailadres(sen) van de deelnemer(s).

Wie zich inschrijft vóór 1 april, betaalt het vroegboektarief van € 60 excl. BTW.