Menu
Nieuws

4 redenen waarom je als evenementenorganisator je merk moet registreren

Het registreren van een merknaam is alleen belangrijk wanneer je een speciaal product op de markt brengt, toch? Hoewel veel ondernemers dit denken, is niets minder waar. Een merk registreren is namelijk ook ontzettend belangrijk in andere dienstverlenende sectoren. Waarom dit zo belangrijk is, leggen we je graag uit.

1. De handelsnaam biedt geen bescherming

Nu heb je natuurlijk allang met glazen champagne geproost na je inschrijving bij de Kamer van Koophandel. En hoewel dit een ontzettend mooie stap is, biedt dit je helaas niet de bescherming die jij als evenementenorganisator nodig hebt. Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel beschermt namelijk je bedrijfsnaam (op lokaal niveau), maar niet de specifieke producten of diensten (dat geweldige evenement of congres) die jij levert. Om je merknaam ook veilig te stellen wanneer het om je diensten gaat, is het belangrijk je merk te registreren.

2. Het verhoogt je vindbaarheid

Zeker wanneer we spreken over evenementen of congressen is niet alleen de locatie, maar ook zeker je vindbaarheid essentieel. Wanneer jij actief bezig bent met het promoten en in de markt brengen van jouw evenement, is het natuurlijk wel belangrijk dat jij de enige bent die onder deze naam levert. Wanneer ook andere partijen (via Google of social media) te vinden zijn op jouw bedrijfsnaam, is de kans groot dat je hierdoor allerlei aanmeldingen kwijtraakt aan je directe concurrenten. Dit maakt het niet alleen moeilijker om je reputatie te hanteren, maar het kost je ook nog eens een flink aantal inkomsten.

3. Het beschermen van je logo

Hoeveel mensen zouden Coca Cola drinken wanneer Pepsi hetzelfde logo had? De strijd is meer dan eens tussen de merken gevoerd, en iemand die eenzelfde logo als jij hanteert kan zomaar met jouw goede reputatie aan de haal gaan. Naast het beschermen van je merknaam is het dus ook belangrijk om je logo te beschermen. Het vergroot je herkenbaarheid bij het publiek, en zorgt ervoor dat jouw grootste concurrent geen verwarring kan veroorzaken met jouw logo, en zijn merknaam.

4. Het verhoogt de waarde van je bedrijf

Ook zeker niet onbelangrijk is het feit dat een merkregistratie de waarde van je bedrijf verhoogd. Je kunt deze registratie namelijk als activa (oftewel bezit) op je balans zetten. De waarde van deze registratie kan vervolgens in de toekomst meegenomen worden bij een eventuele verkoop van jouw onderneming. Daarnaast worden de eventuele kosten die verbonden zijn aan deze registratie natuurlijk als bedrijfskosten gezien.