Menu
Locaties / Nieuws

Grand Hotel Opduin verwelkomt nieuwe eigenaar

Vanaf 1 januari 2012 zal Hoscom het ruim honderd kamers tellende Grand Hotel Opduin op Texel overnemen van de familie den Ouden. Kees en Henriëtte den Ouden dragen het viersterren hotel na bijna 25 jaar werken en ondernemen met ‘trots en een beetje weemoed’ over.

Vanaf de duinen in badplaats De Koog hebben hotelgasten sinds 1934 uitzicht over zee. Het hotel is met drie restaurants, zes vergaderzalen, zwembad en diverse wellness voorzieningen het grootste hotel op het grootste Waddeneiland. Een hotel van deze omvang in familiebezit is zeldzaam in Nederland

‘Het is voor ons persoonlijk wellicht een beetje vroeg, maar voor de medewerkers en het bedrijf de beste keuze’ zo motiveert Den Ouden zijn besluit. Er is bewust niet gekozen voor een centraal geleide hotelketen met één uniform logo. ‘We kregen de mogelijkheid om het hotel over te dragen aan Hoscom waardoor het individuele karakter behouden blijft’. Trots zijn ze vooral op hun medewerkers en loyale gasten. ‘Zij hebben het mogelijk gemaakt om het hotel van “Villa Opduin” uit te bouwen tot Grand Hotel Opduin’.

Kees en Henriette den Ouden zullen als adviseur van diverse bedrijven hun beide carrières voortzetten.

Zo zal Den Ouden aanblijven als commissaris bij Rabobank Noord-Holland Noord en betrokken blijven bij de fusie van Texels Verbond van Ondernemers en Texelse Vereniging van Logiesverstrekkers naar Texels Ondernemers Platform. De familie Den Ouden blijft woonachtig op Texel. Zij zullen actief blijven in diverse besturen en zich zo blijven inzetten voor het eiland.

Voor Hoscom is dit het zevende hotel. Eigenaar Lucas Petit is ‘verheugd en dankbaar’ dat hij het stokje van de familie Den Ouden mag overnemen. Hoscom exploiteert in Nederland hotels op bijzondere locaties met ieder een eigen naam en individuele uitstraling. ‘In Grand Hotel Opduin ervaar je dat intense Waddengevoel en daarom past het precies bij ons’, aldus Petit. Het sleutelwoord bij Petit is ondernemerschap. ‘De medewerkers maken in een hotel het verschil. Zij worden in de gelegenheid gesteld om vrij te ondernemen. Een hoofdkantoor of een overkoepelende marketingstrategie is tegenwoordig niet meer noodzakelijk, dit werkt zelfs verstarrend.’ Een individuele uitstraling en onderscheidend concept zijn de ingrediënten waarmee zijn medewerkers het verschil kunnen maken.

Grand Hotel Opduin wordt vanaf het nieuwe jaar geleid door Floris-Jan Zwaag en zijn vrouw Kirsten Dashorst. Floris-Jan Zwaag werkt al ruim 12 jaar binnen Hoscom. Hij is directeur geweest van het Delta Hotel, Badhotel Rockanje en het Cruise Hotel aan boord van het ss Rotterdam. Zwaag en zijn team waren de eerste winnaars van de Dutch Hotel Award.

Zwaag en Dashorst over hun toekomstige rol in Grand Hotel Opduin: ‘We voelen ons vereerd dat we op het prachtige Texel het stokje mogen overnemen. We gaan graag met het team van Opduin de uitdaging aan om het succes van de familie Den Ouden verder uit te bouwen.’