Menu
Nieuws

De klantvriendelijkheid van hotelpersoneel

Over vriendelijk personeel: hoteliers in Groningen en Tokio aan de top, hotelpersoneel in China voor verbetering vatbaar

Neurenberg, 13 december 2011 – Britten zijn bijzonder beleefd en China geldt als het land van de glimlach. Maar hotelgasten zijn het daar niet mee eens. Dat blijkt uit een recent onderzoek van hotel.info. De gratis onlinehotelreserveringsservice voor meer dan 210.000 hotels wereldwijd nam de meningen van zijn meer dan vier miljoen boekingsklanten met betrekking tot vriendelijkheid en bekwaamheid van hotelpersoneel wat nader onder de loep.

Het resultaat: hotelpersoneel in Groningen scoort bijzonder goed qua vriendelijke service en ook in Tokio staat de gast centraal. Londen en Peking laten ruimte voor verbetering.

Vriendelijkheid en bekwaamheid van het hotelpersoneel:
Top 5-steden* in Nederland van hotel.info

Plaats Stad Beoordeling
1. Groningen 8,03
2. Den Haag 8,02
3. Breda 7,94
4. Utrecht 7,89
5. Eindhoven 7,85

 

Amsterdam staat niet in de top 5
Een vergelijking tussen de tien grootste steden van Nederland toont aan dat hotelgasten vooral in Groningen bijzonder tevreden waren over het hotelpersoneel. De boekingsklanten zetten de universiteitsstad met stip op nummer 1 van de top 5 van vriendelijkste en bekwaamste medewerkers in het hotelwezen. Plaats 2 en 3 worden bezet door Den Haag en Breda. De hoofdstad Amsterdam had 7,55 punten en daarmee niet genoeg om in de top 5 te staan. Het Nederlandse hotelwezen scoorde een gemiddelde van 7,80 punten.

Vriendelijkheid en bekwaamheid van het hotelpersoneel:
Top 20-hoofdsteden* wereldwijd van hotel.info 

Plaats Stad Land Beoordeling
1. Tokio Japan 8,62
2. Helsinki Finland 8,36
3. Boedapest Hongarije 8,35
4. Bangkok Thailand 8,31
5. Ljubljana Slovenië 8,30
6. Berlijn Duitsland 8,27
7. Warschau Polen 8,26
8. Wenen Oostenrijk 8,22
9. Lissabon Portugal 8,16
10. Dublin Ierland 8,14
11. Bern Zwitserland 8,13
12. Singapore Singapore 8,12
13. Bratislava Slowakije 8,11
14. Zagreb Kroatië 8,09
15. Sofia Bulgarije 8,07
16. Luxemburg Luxemburg 8,02
17. Tallinn Estland 8,01
18. Stockholm Zweden 7,99
19. Praag Tsjechië 7,98
20. Riga Letland 7,97

 

In Tokio voelen hotelgasten zich het vriendelijkst bediend 
Tokio behaalde de eerste plaats bij een vergelijking tussen metropolen wereldwijd. Met een duidelijke voorsprong en een waardering van 8,62 punten voor de vriendelijkheid en bekwaamheid van het personeel staat de Japanse hoofdstad bovenaan, vóór Helsinki. Ook het hotelpersoneel in Wenen en Bern is volgens de gasten bijzonder vriendelijk en servicegericht. De boekingsklanten waardeerden de Oostenrijkse en Zwitserse hoofdstad als middenmoot in de internationale top 20. Ook wanneer er naar landen wordt gekeken, doen Oostenrijk en Zwitserland het goed met respectievelijk 8,37 en 8,27 punten.

In het land van de glimlach waren de hotelgasten iets minder tevreden over het hotelpersoneel aldaar. De gasten waardeerden de servicevriendelijkheid in Chinese hotels met 7,76 punten gemiddeld. De hoofdstad Peking staat met 7,71 punten op plaats 30 en komt dus niet voor in deze top 20. Ook de als zeer beleefd bekend staande Britten kunnen wat betreft vriendelijkheid en bekwaamheid nog wel wat leren. Het Verenigd Koninkrijk kreeg in totaal gemiddeld 7,58 punten; de hoofdstad Londen lag hier met 7,35 punten duidelijk onder.

* Hotelgasten beoordelen het via www.hotel.info geboekte hotel na hun vertrek aan de hand van een puntensysteem (0 tot 10). Naast criteria als kamerkwaliteit en prijs-kwaliteitverhouding kan hier onder andere ook de vriendelijkheid en bekwaamheid van het personeel worden beoordeeld.