Category

Utrecht

Category

Het Postillion-hotel Utrecht Bunnik is maandag 21 januari uitgeroepen tot Congreslocatie van het Jaar 2012. De award voor Trainingslocatie van het Jaar was voor Golden Tulip-hotel Amersfoort. Beide prijzen waren onderdeel van de eerste Conference & Event Awards, een initiatief van Conference & Event en Meeting.

In de categorie Congreslocatie van het Jaar was het Postillion-hotel Utrecht Bunnik (foto) de beste van de zeventien genomineerde bedrijven. Deze werden beoordeeld op ligging, bereikbaarheid, inrichting, catering en service.

De winnaars zijn bepaald door stemmen, de gemiddelde waardering vanuit de stemrapporten en een deskundige jury. Beide awards waren onderdeel van de Conference & Event Awards, die voor het eerst werden uitgereikt, een initiatief van Conference & Event en Meeting.

Nederlanders zijn niet minder gastvrij dan andere nationaliteiten, een groot gedeelte van gastheerschap zit in de genen, maar je kunt er als bedrijf en overheid wel veel aan doen om de gastvrijheidsbeleving te optimaliseren. Dit waren de uitkomsten van de levendige discussie met 100 professionals op de eindejaar bijeenkomst van de HSMAI die afgelopen vrijdag plaatsvond in Holland Casino Utrecht.

De HSMAI had voor de laatste bijeenkomst van het jaar gekozen voor het thema: Gastvrijheid en de mate waarin we dit op micro- en macro-niveau uitdragen. Bas Hoogland van Landal Greenparks, dat in 2010 werd verkozen tot klantvriendelijkste bedrijf en ook in 2011 en 2012 bij de top 3 behoorde, trapte af met een voordracht over de manier waarop zijn bedrijf omgaat met gasten, medewerkers en relaties: “ik voel me net een groenteboer; we hebben een zeer verderfelijk product, het kan namelijk alleen vandaag verkocht worden en moet goed gedaan worden, we krijgen maar één kans om de gasten een onvergetelijke ervaring te bezorgen.”

De succesfactoren voor de mate van gastvrijheid zitten hem volgens Hoogland in de betrokkenheid van leiding en personeel en het ‘horen’ van de gast: “kies de juiste medewerkers met dezelfde attitude, creëer een prettige cultuur en vraag de gast om zijn mening. En doe wat met die mening, praat er niet alleen over, maar breng processen op orde!”

Verder gaf Hoogland aan dat meetinstrumenten zoals de NPS score goed kunnen helpen bij de koers van het bedrijf, en dat communiceren via social media steeds belangrijker wordt.

Tweede spreker was Martin Hermsen van BearingPoint, een consultancybureau dat adviseert over Customer Relationship Management: “de Hospitality branche wint het altijd van andere branches als het gaat om klantvriendelijkheid”. Zijn bedrijf deed onderzoek in 10 industrieën zoals banken, verzekeringen, telefonie en energie, en vond grote verschillen tussen deze branches. Hij gaf aan dat al deze branches goede hotello’s zouden kunnen gebruiken als het gaat om het brengen van gastvrijheid in het DNA van bedrijven.

Ook Hermsen constateerde dat social media en mobile applications heel belangrijk zijn om te communiceren met de klant: “de consument is al heel digitaal, beschikt thuis over de nieuwste apparatuur en besteedt meer tijd op social media dan internet. Daar zouden bedrijven eens rekening mee moeten gaan houden. Met zorgvuldige webcare maak je veel klanten gelukkig”.

Dat niet alleen gasten in de gastvrijheidsbranche of klanten via het web een goede behandeling moeten krijgen, bleek uit de levendige discussie die ontstond onder leiding van “über-gastheer” Willem Reimers. Met enkele boute uitspraken als ‘Je moet gastvrijheid erin rammen’ en ‘gastvrijheid leer je thuis, maar dat gaat niet meer omdat beide ouders werken’, kreeg Reimers de professionals op het puntje van de stoel.

60% van de aanwezigen was het niet eens met stelling ‘De Nederlander is niet gastvrij’. Vergeleken met de gastvrijheid in andere landen, is het in ons niet beter of slechter. Wel geloven de hospitality professionals dat we het veel beter kunnen doen in eigen branche, maar ook in andere branches, te denken valt aan de overheid, de retail en de taxibranche.

96% stemde in met de stelling ‘Gastvrijheid komt door opvoeding en zit in DNA’, maar wel werd opgemerkt dat je elkaar erop attent kunt maken en elkaar kunt leren hoe gastvrijheid uitgedragen kan worden.

60% was het eens met stelling ‘gastvrijheidsbeleving moet worden opgenomen in de bedrijfsvoering’, als het maar wel daadwerkelijk gedragen wordt in de gehele organisatie en geen trucje is. Als de leiding het in het DNA heeft, volgt de rest van het bedrijf vanzelf.

Als laatste onderwerp kwam naar voren dat als we Nederland gastvrij(er) willen maken, dat vraagt om een branche & sector overschrijdend inzicht en samenwerking op het gebied van Hospitality. 76% van de aanwezigen was het hier mee eens. Gastvrijheid en klantvriendelijkheid horen thuis in alle sectoren, van overheidsinstanties zoals Marechaussee tot de kleine ondernemer, zoals de bloemenkiosk op de hoek.

HSMAI is het grootste business-to-business beroepsnetwerk voor Marketing-, Sales- & Communicatie- professionals in de gastvrijheid industrie.

Meer informatie: www.hsmai.nl

Op dinsdag 8 januari is het weer de Vakantiebeurs Vakdag, waar de hele branche samenkomt. Als vanouds staat het netwerken weer centraal, maar NBTC Nipo doet ook een boekje open over hoe vakantiejaar 2012 geweest is en welke verwachtingen er voor 2013 zijn. Op de beursvloer zullen diverse workshops gehouden worden en presenteren Verkeersbureaus hun land op diverse podia. De dag wordt, hoe kan het ook anders, afgesloten met de uitreiking van de Reisveren. Ze zijn dit jaar weer terug op de beursvloer zelf én met aansluitend de welbekende netwerkborrel. Op woensdag 9 januari gaan ze voor de branche de diepte in. Met lezingen, workshops, paneldiscussies en een ANVR-congres.

Programma 2013
Ook in 2013 telt de Vakdag weer een interessant programma. Op de beursvloer zelf zijn uiteraard talloze workshops en bijeenkomsten, georganiseerd door exposanten. Een kleine tip van de sluier (het overzicht wordt komende maanden nog aangevuld.)
Dagprogramma dinsdag 8 januari:
11.00 Opening van de Vakantiebeurs 2013 Media Plaza – Auditorium
11.30 Persconferentie Hongkong Media Plaza – Auditorium
12.00 Persconferentie Tunesië Media Plaza – Auditorium
12.30 Over hoe 2012 is geweest en wat 2013 brengt Media Plaza – Auditorium
(NBTC Nipo, Engelstalig)
14.00 De 10 trends Nederlandse markt Vakantiebeurspodium, hal 3
(NBTC Nipo, Nederlandstalig)
15.00 Aad Struijs Persprijs Media Plaza – Auditorium
17.00 Uitreiking Reisveren (TravMagazine) Vakantiebeurspodium, hal 3
18.00 Netwerkborrel (Zoover, TravMagazine, Hongkong, Vakantiebeurs) Vakantiebeurspodium, hal 3

Dagprogramma woensdag 9 januari:
09.00 ANVR-congres: Changes in tourism Media Plaza – Auditorium

Een toegangsbadge voor de Vakantiebeurs Vakdag is beide dagen geldig.

Ga voor meer informatie naar: Vakantiebeurs.nl en Mediaplaza.nl

De tweede editie van Gastronomie, de vakbeurs voor het midden- en hoogsegment van de horeca, is gisteren succesvol afgesloten. Tijdens de twee beursdagen in de Jaarbeurs in Utrecht, hebben 3967 horecaprofessionals Gastronomie bezocht. De reacties van de circa 120 exposanten op Gastronomie waren enorm positief. Men was erg te spreken over de kwaliteit van de bezoekers, de kwaliteit van het programma op de kookeilanden en de uitstraling op de beursvloer.

Bonnet Masterclasses en Mastercolleges
Verschillende topchefs uit binnen- en buitenland waren aanwezig op Gastronomie voor het geven van een interview of kookdemonstratie, onder meer Andoni Luis Aduriz van restaurant Mugaritz*** uit Spanje, Topchef van het jaar Paul van de Bunt van restaurant De Leuf ** en Gert de Mangeleer en Joachim Boudens van drie sterrenrestaurant Hertog Jan. De interactieve interviews met deze chefs werden geleid door Astrid Joosten en Ivo Niehe.

Kookwedstrijd Glazen Kalf
De wedstrijd om het Glazen Kalf, een initiatief van de Van Drie Groep en Euro-Toques Nederland, werd voor het eerst gehouden op de beursvloer van Gastronomie. Winnaar van het Glazen Kalf is Nicky van de Beuken.

Young Chef Award 2012
Ook de wedstrijd om de Young Chef Award vond voor het eerst plaats op de beursvloer van Gastronomie. Deze wedstrijd voor chefs onder de 25 werd dit jaar gewonnen door Pim Veen, leerlingkok van Restaurant De Leest uit Vaassen.

TNO Foodprinter
De 3-dimensionale foodprinter van TNO was ook te bewonderen op de beursvloer. Kjeld van Bommel van TNO gaf een inspirerende workshop over de toekomst van deze printer.

Gastronomie 2013
Gastronomie 2013 vindt plaats op 11 en 12 november 2013 in de Jaarbeurs te Utrecht en is alleen toegankelijk voor beslissingsbevoegde horecaprofessionals uit het midden- en hoogsegment.

Meer informatie over de Jaarbeurs: www.jaarbeurs.nl
Meer informatie over vakbeurs Gastronomie: www.gastronomie.nl

Entopic organiseert op dinsdag 13 november 2012 voor de tweede keer het Congres Webredactie. Dit jaar staat het evenement in het teken van content marketing, conversie en rendement. Verschillende bloggers, schrijvers, social media experts, marketeers en professionals uit de creatieve industrie zijn aanwezig om hun visie en kennis over te brengen. Bekijk alle onderwerpen en sprekers op de site van Congres Webredactie en stel je eigen programma samen.

Enkele programma highlights

De bouwstenen van een effectieve Facebook contentstrategie
In de workshop gaat Peter in op de bouwstenen van een effectieve Facebook contentstrategie. Hoe vaak en wanneer moet je posten? Wat is Facebook EdgeRank? Welk type content doet het goed? Wat zijn de beste Facebook marketingtools en waar moet je nog meer op letten? Al deze vragen worden beantwoordt in deze workshop die vol zit met praktische tips & trucs.

Hoe verhoog ik mijn online conversie?
Waarom is de ene site veel effectiever dan de andere? Sommige sites hebben een conversieratio van 20%, vergelijkbare andere sites amper 1%. In deze breakout laat Eddy Boeve zien dat het natuurlijk allemaal begint bij gebruikersvriendelijkheid. Maar dat het echte geheim zit in het toepassen van online verleidingsprincipes. Aan de hand van praktijkvoorbeelden worden koopstijlen, koopfasen en slimme verleidingsprincipes besproken. En na afloop van deze sessie ga je terug naar je organisatie met een praktische lijst verbeterpunten, die je meteen zelf kunt gaan testen!

Je eigen, effectieve route op LinkedIn
Nederland kent de hoogste procentuele dichtheid van LinkedIn-leden. Grote kans dat jij als online professional een account hebt. Maar wat doe je er echt mee? Sterker, wat kan het voor jou doen? In deze breakout neemt Niels Vonk je mee langs de need to knows, nice to knows, omgangsvormen, gedragsregels en meer. Zodat je na de sessie je eigen route kunt bepalen om LinkedIn effectief in te kunnen zetten in je dagelijkse werk en leven.

Kijk voor het volledige programma op de website.

Op vrijdag 25 januari a.s. organiseert Hogeschool Inholland in de Jaarbeurs te Utrecht het eerste Nederlandse congres Preventieve Wellness, met medewerking van Mr. Roger van Boxtel (Menzis), Dr. Melanie Smith (Budapest Business School), dhr. Dirk Jan Meijer (Living Well Spa & Wellness Group) en dhr. Doekle Terpstra (Hogeschool Inholland). Een ochtend vol aandacht voor gezondheid en bedrijfsvoering onder leiding van dagvoorzitter Angelique Lombarts. Met discussie en opinievorming voor de wellness ondernemer, CEO’s en HR managers van (grote) organisaties, voor verenigingen op gezondheidsgebied en verzekeraars, voor ambtenaren en belangenbehartigers van instellingen, en professionals betrokken bij wellness, sport, voeding & verzorging.

Gezond zijn en blijven
Preventieve wellness gaat over leefstijlprogramma’s die gericht zijn op gezond zijn en blijven en worden aangeboden in wellness- en fitness centra. Het richt zich op gedrag en gezondheid in plaats van ziekte en zorg. Steeds meer mensen zijn zich bewust van het belang van gezonde voeding en voldoende beweging voor henzelf. Met de vergrijzing, de toenemende kosten voor de gezondheidszorg en het opschuiven van de pensioensgerechtigde leeftijd is het ook voor werkgevers, verzekeraars, instellingen en overheden een onderwerp van gesprek en beleid geworden. Hoe houd ik mijn werknemers, burgers en cliënten zolang mogelijk vitaal.? Naar voeding en beweging is veel onderzoek gedaan. Ook is er bij het publiek een stijgende populariteit met betrekking tot zaken als yoga, pilates en mindfullness, sauna- en wellnessbezoek . Echter er bestaat nog weinig kennis over de positieve effecten van rust en sauna- en wellnessbezoek op de gezondheid.

Kennis en inzicht
Tijdens het congres wordt de laatste kennis en inzichten over preventieve wellness gedeeld. Met de resultaten wordt een eerste voorzet voor mogelijke nieuwe producten gedaan en tegelijkertijd komt naar voren wat organisaties intern kunnen doen om bijvoorbeeld verzuim te voorkomen.

Programma
Het congres bevat interessante sprekers en u kunt deelnemen aan twee van de drie aangeboden workshops. Het programma wordt afgesloten met een paneldiscussie, met aansluitend een netwerk lunch. Na afloop van het congres heeft u de gelegenheid om de Nationale Gezondheidsbeurs te bezoeken.

Voor wie?
Het congres is bedoeld voor een breed publiek. Denk daarbij aan de wellness- ondernemer, CEO’ of managers, vereniging op gezondheidsgebied, verzekeraars, ambtenaren en belangenbehartiger van instellingen, professionals betrokken bij wellness, sport, voeding & verzorging, docenten en studenten van hogescholen.
Zij horen de laatste ontwikkelingen op het gebied van preventieve wellness.
Wilt u het congres bezoeken?

Meer informatie: www.preventievewellness.org

Voor het project MICE Meets Metropolis is een nieuw handig en handzaam boekje verschenen voor de (inter)nationale meeting en event planner genaamd ‘Meetings in Holland’.

Het is bekend dat het succes van een evenement een directie relatie heeft met de locatie. Planners van vergaderingen, productpresentaties en relatie-evenementen zijn continu op zoek naar minder bekende, maar toch inspirerende locaties. ‘Meetings in Holland’ is een 100 pagina’s Engelstalige uitgave en biedt informatie over ca. 300 locaties in de regio Amsterdam-Utrecht. Het boekje wordt uitgegeven door Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) in samenwerking met de collega congresorganisaties van Amersfoort en Utrecht en TimeOut.

‘Meetings in Holland’ bevat behalve locaties ook een aantal tips en suggesties. Praktische plattegronden geven een beeld van de verschillende gebieden en de locaties van alle aanbieders. De locaties zijn veelal bijzonder en landelijk gelegen en werken vaak ook met elkaar samen om gezamenlijk een goed meeting- of evenementen concept neer te zetten. ‘Meetings in Holland’ wordt verspreid onder de meeting planners in Nederland en Europa.

ATCB voert het project MICE Meets Metropolis uit voor zes gemeenten, de Stadsregio Amsterdam en twee provincies (Utrecht en Noord-Holland).

Gastronomie 2012: Énkel hoogwaardige producten en diensten worden gezamenlijk gepresenteerd aan het midden- en hoogsegment van de horeca.

Gastronomie is hét culinaire vakevenement waar het gaat om gastronomie, kwaliteit, inspiratie & beleving!
De bezoekers van de vakbeurs:
-Leren nieuwe, smakelijke en vooral hoogwaardige producten kennen en zullen een mooie propositie zeker waarderen;
-Worden volop geïnspireerd door de grootste vakprofessionals uit binnen- en buitenland;
-Hebben de mogelijkheid om te netwerken in een intieme en professionele sfeer;

De doelgroepen
De vakbeurs Gastronomie 2012 richt zich op de horeca in het midden- tot hoogsegment. Welkom zijn: de chefs, souschefs, maîtres d’hôtel, sommeliers, bartenders, barista’s, eigenaars en verantwoordelijken van restaurants, brasseries, hotel-restaurants en lunchrooms.

Inhoudelijk
Tijdens Gastronomie 2012 zal in het midden van de beursvloer een groot kookeiland worden gecreëerd. De Bonnet gaat het toneel vormen voor spectaculaire Master Classes van verschillende sterrenchefs uit binnen- en buitenland. Ivo Niehe gaat de interviews leiden van de sterrenchefs, top sommeliers en topondernemers. Verdere programmapunten zijn: Workshops, Proeverijen, Master Classes, Uitreikingen en
Presentaties. Hiervoor zijn drie aparte ruimtes beschikbaar. Bekijk het programma op de website.

Bezoekersprofiel
Geen massabeurs voor 40.000 bezoekers, maar een gerichte vakbeurs met 5000 m2 aan kwaliteit. De bezoekers van de vakbeurs worden selectief maar wel groepsgericht benaderd. Entree is enkel gratis met inschrijfcode. Elke inschrijving wordt zorgvuldig gecontroleerd zodoende alléén gericht publiek binnen te krijgen en de dagjesmensen buiten te houden. Deze strategie heeft zich, tijdens editie 2011, goed bewezen!

Ook de exposant krijgt de gelegenheid om haar relaties te selecteren en persoonlijk uit te nodigen voor de vakbeurs. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Ook deze inschrijvingen worden gecontroleerd. Wij verwachten een bezoekersaantal van 4000 a 5000 beslissingsbevoegden.

Exposantenprofiel
Gastronomie 2012 is de eerste vakbeurs in Nederland, die zich specifiek richt op het midden en hoog segment in de horeca branche. Middels een eigen selectie hebben wij een lijst samengesteld van bedrijven met hoogwaardige producten en of diensten, waarvan wij vinden dat ze aansluiten bij het doel en de doelgroep van de vakbeurs.

Food: koelverse producten en afgeleiden (AGF, vis, zeevruchten, vlees, vleeswaren, wild, gevogelte, zuivel) kruiden, sauzen, oliën, vetten en andere hulpstoffen – droge voeding, specialiteiten en delicatessen – zoetwaren, brood en banket – diepvriesproducten en biologische en ecologische producten.

Wine: wijn importeurs, wijn (groot) handel, wijn accessoires en biologische wijnen.

And more: (speciaal)bier, likeuren – koffie en thee – water, frisdrank en vruchtensappen. Noviteiten, materialen voor de keuken, voor de zaal, voor het terras, voor de algemene inrichting en decoratie en voor het personeel.

Locatie
Om Gastronomie 2012 centraal in het land te laten plaatsvinden is er gekozen voor de Jaarbeurs
Utrecht, in deze mooie locatie is de vijfde hal geboekt. Deze hal beschikt over voldoende ruimte om
een zeer mooie en complete vakbeurs te organiseren.

Locatie: Jaarbeurs Utrecht
Datum: Maandag 12 en dinsdag 13 november 2012
Openingstijden: Ma: 13:00 – 21:00 uur, Di: 11:00 – 18:00 uur

Railcollege organiseert op dinsdag 27 november het congres ‘Samen voor Vakmanschap’. Hoofdrolspelers uit de railbranche, overheid- en onderwijssector sparren daar over de toekomst van vakmanschap in de railsector. Het congres vindt plaats in de Veerensmederij in Amersfoort.

Samenwerking tussen vakopleiders en bedrijven is hot. De aansluiting tussen beroepsopleidingen en bedrijfspraktijk moet beter. Geen journaal of politieke partij slaat dit onderwerp nog over. Babyboomers gaan straks met pensioen, personeelstekorten dreigen. Vakmanschap sijpelt weg, ook uit de railsector. Een somber beeld, maar het is nog niet te laat om het tij te keren.

Uitstroom
De komende jaren stromen er in de railsector enkele duizenden medewerkers op mbo-niveau uit, terwijl er in Nederland steeds minder nieuwe mbo’ers beschikbaar komen op de arbeidsmarkt. Daarmee staat behoud van vakmanschap in de railsector onder druk.

In de railsector is opleiden en instroom nu vooral gericht op de leeftijd van 25 jaar en ouder en ingericht via bedrijfsspecifieke trajecten. De route via vmbo-mbo vanaf 18 jaar en ouder wordt nog nauwelijks benut, terwijl juist hier kansen voor de toekomst liggen. Bedrijven in de railsector willen hier gezamenlijk via het initiatief Railcollege iets aan doen.

Toekomst
Tijdens het congres gaan de aanwezigen bespreken hoe het benutten van deze mogelijkheden gerealiseerd kan worden. Voor welke uitdagingen staan we? Welke mooie toekomst ligt dan voor ons in het verschiet?

Thema’s hierbij zijn:

Hoe moeilijk wordt het om goed opgeleide vakmensen te werven?
Hoe zetten we leren en werken in de railsector in de etalage?
Hoe gaan we railgericht mbo-onderwijs realiseren?
Hoe verankeren we mbo-onderwijs in de railsector?
Wat is daarin de meerwaarde van het Railcollege?
Programma

13.30 uur
Ontvangst

14.00 uur
Opening. Gesprek met Harry van de Kraats, directeur HR en Ontwikkeling bij NS en voorzitter stuurgroep Railcollege

14.15 uur
Leren van anderen. Hoe deden Schiphol en HISWA het?

14.45 uur
Blik op de toekomst

15.20 uur
Interactieve pauze

15.50 uur
De aansluiting onderwijs-overheid-bedrijfsleven

16.20 uur
Agenda Railcollege 2013 en verder

17.00 uur
Afsluiting en borrel

De middag staat onder leiding van Astrid Feiter. Zij gaat met deskundigen in gesprek over opleiden en vakmanschap.

Gezamenlijk initiatief
Railcollege is een gezamenlijke initiatief van bedrijven in de railsector met als doelstelling het investeren in de ontwikkeling en beschikbaarheid van railgerichte mbo-opleidingen en het vergroten van de bekendheid van de railsector als aantrekkelijke werkomgeving met toekomstperspectief. Binnen Railcollege werken railbedrijven samen met de overheid, bedrijfsopleiders en mbo-instellingen om deze doelen te bereiken.

Managers uit de railbranche, onderwijs- en overheidsector worden van harte uitgenodigd om zich hier aan te melden.

Bron: Spoorpro.nl

BNSP/NVTL Jaarcongres ‘Klimaatbeleid en duurzame ontwikkeling’ donderdag 8 november, van 9.30 – 17.00 uur Hogeschool Utrecht, locatie Oudenoord 700

Congresbijdrage: leden (BNSP, NVTL, VRP) € 70 / niet-leden € 150 (incl. 21% btw)

In 2050 moet de energievoorziening in Europa energieneutraal zijn. Dit vraagt een enorme transitie, zoals meer decentrale energieopwekking en een efficiëntieslag in het beheer van afvalstromen. Ook duurzame verkeersstructuren en koppelingen tussen functies die energie produceren en vragen zijn nodig, zowel in de stad als op het land.

Hoewel de inrichting van gebieden en afval-, water- en verkeersstromen een bron zijn van klimaat-emissies, houden ontwerpers en planners nog te weinig rekening met de mogelijkheid tot aanpassing hiervan voor het klimaat.
Klimaatbeleid en ruimte zijn twee vakgebieden die helaas nog veelal gescheiden opereren. Terwijl ze goed beschouwd niet zonder elkaar kunnen. Klimaat en energie worden benaderd als inpassingopgave, niet als structuurdragers of onderdeel van ruimtelijke planning en stedelijke transformatie.

Om energie in de ruimte te vertalen is juist veel kennis nodig van de stedelijke systemen. Klimaat en energie zijn belangrijke opgaven, die in de ruimte tot nieuwe – duurzame – verbindingen en integraties leiden. We denken dan aan integratie tussen stad en land, functies, schaalniveaus en actoren, volop kansen voor het ontwerp en planningsdisciplines.

NVTL en BNSP organiseren het congres ‘Klimaatbeleid en duurzame ontwikkeling’ om:
– vakgebieden te verbinden
– doelstellingen en begrippenkader te verhelderen
– klimaatbeleidsplannen te vertalen in ruimtelijke plannen
– ruimtelijke plannen een bijdrage te laten leveren aan klimaatdoelstellingen, en andersom
– goede voorbeelden te delen

Programma
De keynotesprekers voor het BNSP/NVTL Congres 2012 zijn Dirk Sijmons, Arjan van Timmeren en Wouter de Jong.