Menu
Events / Nieuws

Een effectief congresbezoek: zo doe je dat

De termen congres, seminar, symposium en workshop worden nogal eens door elkaar gebruikt. Wat een congres dan precies kenmerkt? Het gaat om een meerdaagse bijeenkomst, waarbij het allemaal draait om de uitwisseling van informatie tussen deelnemers. Door verschillende personen die naam hebben gemaakt in een bepaald vakgebied wordt een centraal thema besproken. Ga je binnenkort een congres bezoeken? Dan hier enkele tips om de dagen goed te benutten en zo effectief mogelijk te laten zijn.

Doel congres: Kennis vergaren en netwerken

Zoals gezegd is een congres niet zozeer een bijeenkomst met een commercieel doel, maar gaat het meer om informatie-uitwisseling. Op een congres kun je meer te weten komen over nieuwe ontwikkelingen op je vakgebied, maar kun je ook op nieuw ideeën komen tijdens discussies en geïnspireerd raken door brainstormsessies.

Naast de kennisoverdracht- en ontwikkeling is een congres natuurlijk een goede plek om te netwerken, omdat er veel mensen uit je vakgebied aanwezig zijn. Als je vooral netwerken erg belangrijk vind, is het belangrijk om rond de tijd van ontvangst te arriveren. Het duurt vaak nog enige tijd totdat de eerste sprekers beginnen, en zo kun je gelijk contact maken met anderen die ook vroeg zijn gearriveerd. Draag je bedrijfskleding met logo dan vormt het bespreken van de organisatie waar je voor werkt voor de ander ook direct een gespreksopener, net zoals bespreken wat het doel van je bezoek is en wat je verwacht van het congres. Of je nu op een congres aanwezig bent als spreker of als gast, een verzorgd en professioneel uiterlijk is een must. Bij Tshirtspolosbedrukken.nl kun je tegen scherpe prijzen kleding laten voorzien van je bedrijfsnaam en / of -logo.

Een gedegen voorbereiding op een congres

Een congres zal waarschijnlijk weinig effectief zijn als je het bezoek niet voorbereid. De voorbereiding begint met het bekijken van het programma en bedenken wat je wilt bereiken die dag(en). Zoek ook vooraf alvast meer informatie op over de spreker en de onderwerpen, zodat je goed beslagen ten ijs komt. Zo zijn er bijvoorbeeld sprekers die hun visie en inzichten delen via Twitter of LinkedIn. Als je vragen hebt aan die persoon, kun je die bovendien via deze kanalen al stellen zodat de spreker ze hopelijk meeneemt tijdens de voorbereidingen van zijn verhaal. Via social media kun je laten weten dat je het congres gaat bezoeken, bijvoorbeeld door middel van een hashtag (#). Zo kun je er ook snel achter komen wie je tegen kunt komen op het congres, naast de genoemde sprekers.

Na afloop van een congres

Na een congresbezoek is het altijd raadzaam nog eens de deelnemerslijst te bekijken. Wie heb je ontmoet waarmee je in contact wil blijven, en wie wil je tijdens een ander congres nog eens een keer spreken? Deze mensen via LinkedIn benaderen geeft niet alleen een nieuw contact, maar is ook gelijk een opening voor een vervolggesprek. Zijn er nog vragen onbeantwoord gebleven? Neem dan contact op via social media met de spreker, andere bezoekers of de organisator, waarbij je wederom gebruik kunt maken van de event#. Vaak krijg je na afloop van een congres nog informatie van de organisator, zoals presentaties of een fotoreportage. Bewaar deze goed zodat je ze later nog eens kunt raadplegen.

Je ziet dat een congres bezoeken niet even iets voor een dagje tussendoor is, maar ook vooraf en achteraf enig werk vereist. Het levert je echter wel veel inspiratie, net als de kans om nieuwe kennis en kennissen op te doen.